Huolehtivia ja ei-huolehtivia kohtaamisia kätilöiden kanssa : Suomalaisten synnyttäneiden naisten kokemuksia
Nykänen, Aino; Kieloaho, Marianne; Wiikari, Taika (2020)
Nykänen, Aino
Kieloaho, Marianne
Wiikari, Taika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419284
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyön osana IsFinn -hanketta, joka on toteutettu aiemmin Islannissa ja Norjassa, nyt myös Suomessa. Tutkimuskohteena on suomalaisten naisten kokemukset huolehtivista ja ei-huolehtivista kohtaamisista kätilöiden kanssa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa aiheesta kätilötyön kehittämisen ja kätilökoulutuksen tueksi.
Tutkimustyön menetelmäksi valikoitui fenomenologinen lähestymistapa, jossa korostuu yksilön kokemus tutkittavasta ilmiöstä. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluina, joihin osallistui kuusi kolmen kuukauden sisään alateitse synnyttänyttä naista. Haastattelut nauhoitettiin naisten suostumuksella ja litteroidut aineistot purettiin fenomenologisen lähestymistavan mukaisesti merkityksiin ja teemoihin.
Aikaisempia tutkimuksia aiheesta on tehty vain vähän, mutta ne vahvistavat omia tuloksiamme. Tulosten mukaan huolehtiva kätilö on ominaisuuksiltaan ammattitaitoinen, luotettava, rauhallinen, empaattinen, välittävä, ystävällinen, lämminhenkinen, kannustava sekä läsnäoleva. Huolehtiva kätilö toimii erityisesti tiedonantajana ja huomioi naisen toiveet yksilöllisesti. Huolehtiva kohtaaminen saa parhaimmillaan aikaan naisella selviytymisen, huolenpidon, turvallisuuden, luottamuksen ja pysyvyyden tunteen.
Kätilön ei-huolehtiva kohtaaminen näyttäytyi tuloksissa erityisesti vähättelynä, empatian puutteena sekä välinpitämättömyytenä. Myös esimerkiksi naisen rajoittaminen, rutinoitunei- suus työhön, ennakkoluulot ja läsnäolon puute koettiin tulosten perusteella ei-huolehtivina tekijöinä. Ei-huolehtiva kohtaaminen voi pahimmillaan aiheuttaa naiselle luottamuksen menettämisen, turvattomuuden tunteen, kynnyksen kysyä mieltä askarruttavista asioista, vapauden tunteen menetyksen sekä tunteen rajoittamisesta. Kaikki teemat eivät liittyneet ainoastaan kätilön kohtaamiseen, mutta tulosten perusteella vaikuttivat kohtaamisen onnistumiseen. Näitä ovat muun muassa kätilön vaihtuminen, kiire ja kiireettömyys sekä tiedon kulku. Erityisesti kätilön kiire tai kiireen tuntu mainittiin haastatteluissa useaan otteeseen.
Tutkimustyön menetelmäksi valikoitui fenomenologinen lähestymistapa, jossa korostuu yksilön kokemus tutkittavasta ilmiöstä. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluina, joihin osallistui kuusi kolmen kuukauden sisään alateitse synnyttänyttä naista. Haastattelut nauhoitettiin naisten suostumuksella ja litteroidut aineistot purettiin fenomenologisen lähestymistavan mukaisesti merkityksiin ja teemoihin.
Aikaisempia tutkimuksia aiheesta on tehty vain vähän, mutta ne vahvistavat omia tuloksiamme. Tulosten mukaan huolehtiva kätilö on ominaisuuksiltaan ammattitaitoinen, luotettava, rauhallinen, empaattinen, välittävä, ystävällinen, lämminhenkinen, kannustava sekä läsnäoleva. Huolehtiva kätilö toimii erityisesti tiedonantajana ja huomioi naisen toiveet yksilöllisesti. Huolehtiva kohtaaminen saa parhaimmillaan aikaan naisella selviytymisen, huolenpidon, turvallisuuden, luottamuksen ja pysyvyyden tunteen.
Kätilön ei-huolehtiva kohtaaminen näyttäytyi tuloksissa erityisesti vähättelynä, empatian puutteena sekä välinpitämättömyytenä. Myös esimerkiksi naisen rajoittaminen, rutinoitunei- suus työhön, ennakkoluulot ja läsnäolon puute koettiin tulosten perusteella ei-huolehtivina tekijöinä. Ei-huolehtiva kohtaaminen voi pahimmillaan aiheuttaa naiselle luottamuksen menettämisen, turvattomuuden tunteen, kynnyksen kysyä mieltä askarruttavista asioista, vapauden tunteen menetyksen sekä tunteen rajoittamisesta. Kaikki teemat eivät liittyneet ainoastaan kätilön kohtaamiseen, mutta tulosten perusteella vaikuttivat kohtaamisen onnistumiseen. Näitä ovat muun muassa kätilön vaihtuminen, kiire ja kiireettömyys sekä tiedon kulku. Erityisesti kätilön kiire tai kiireen tuntu mainittiin haastatteluissa useaan otteeseen.