Balettioppilaan positiivinen itsearviointi taiteen perusopetuksessa
Huusko, Teija (2019)
Huusko, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073019631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073019631
Tiivistelmä
Klassinen baletti on tyylillisesti ja teknisesti haastava fyysinen taiteen laji. Balettioppilailla on yksilölliset tavoitteet lajin suhteen, mutta baletinopetus on perinteisesti ollut erittäin opettajakeskeistä. Yksityiskohtaisen liikekielen opettamisessa korostuu helposti virheisiin puuttuminen. Balettiryhmälle asetetaan yhteisiä tavoitteita ja niiden saavuttamista seurataan, mutta yksilölliset tarpeet ja tavoitteet jäävät helposti varjoon.
Vuoden 2017 uudet Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet korostavat oppilaslähtöisyyttä. Opinnoissa tavoitellaan mm. oppilaan omatoimisuutta, itsetuntemuksen lisääntymistä, omien kiinnostuksen kohteiden huomioimista ja itsearvioinnin oppimista. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää balettioppilaiden ja opettajien kokemuksia itsearvioinnista. Tavoitteena oli löytää tapa, jolla itsearviointia voitaisiin suorittaa helposti tanssituntien yhteydessä niin, että oppilaslähtöisyys ja oppilaiden vahvuudet korostuisivat.
Syksyllä 2018 Turun Seudun Tanssioppilaitoksella suoritettiin laajasti balettioppilaiden itsearviointia. Mukana oli noin 200 oppilasta ja viisi opettajaa. Käytetyt itsearviointilomakkeet olivat perinteisiä monivalintakyselyjä, joissa omia taitoja arvioitiin asteikolla 1–4. Oppilaat saivat asettaa lukukaudelle myös omat tavoitteensa. Itsearvioinnit tehtiin syyslukukauden alussa ja lopussa. Itsearviointien vastaukset ja niihin liittyvät kokemuskyselyt paljastivat monia kehityskohteita liittyen tällaiseen itsearviointiin. Tärkeimmäksi teemaksi nousi opettajan rooli itsearvioinnin tukijana. Oppilas tarvitsee kannustusta vahvuuksiensa vaalimisessa ja apua realististen tavoitteiden asettamisessa.
Tuloksien ja kirjallisuuden perusteella suunnittelin Oppilaslähtöisen positiivinen itsearvioinnin (OPI) -mallin. OPI-lomakkeet on suunniteltu niin, että niitä täytetään pienissä osissa opetusjakso kerrallaan. Näin oppimisen tavoitteet on helpompi rajata, ja sekä oppilas että opettaja pystyvät keskittymään paremmin käsillä olevaan aiheeseen. Itsearviointi on myös jatkuvaa ja tärkeä osa oppimisprosessia. OPI-arvioinnissa pääosassa ovat balettioppilaan vahvuuksien sekä edistymisen huomioiminen. Positiivinen itsearviointi on harjoiteltava taito. Apuna myönteisen ajattelutavan kehittymisessä on hyvä käyttää positiivisen pedagogiikan mukaisia harjoituksia.
Vuoden 2017 uudet Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet korostavat oppilaslähtöisyyttä. Opinnoissa tavoitellaan mm. oppilaan omatoimisuutta, itsetuntemuksen lisääntymistä, omien kiinnostuksen kohteiden huomioimista ja itsearvioinnin oppimista. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää balettioppilaiden ja opettajien kokemuksia itsearvioinnista. Tavoitteena oli löytää tapa, jolla itsearviointia voitaisiin suorittaa helposti tanssituntien yhteydessä niin, että oppilaslähtöisyys ja oppilaiden vahvuudet korostuisivat.
Syksyllä 2018 Turun Seudun Tanssioppilaitoksella suoritettiin laajasti balettioppilaiden itsearviointia. Mukana oli noin 200 oppilasta ja viisi opettajaa. Käytetyt itsearviointilomakkeet olivat perinteisiä monivalintakyselyjä, joissa omia taitoja arvioitiin asteikolla 1–4. Oppilaat saivat asettaa lukukaudelle myös omat tavoitteensa. Itsearvioinnit tehtiin syyslukukauden alussa ja lopussa. Itsearviointien vastaukset ja niihin liittyvät kokemuskyselyt paljastivat monia kehityskohteita liittyen tällaiseen itsearviointiin. Tärkeimmäksi teemaksi nousi opettajan rooli itsearvioinnin tukijana. Oppilas tarvitsee kannustusta vahvuuksiensa vaalimisessa ja apua realististen tavoitteiden asettamisessa.
Tuloksien ja kirjallisuuden perusteella suunnittelin Oppilaslähtöisen positiivinen itsearvioinnin (OPI) -mallin. OPI-lomakkeet on suunniteltu niin, että niitä täytetään pienissä osissa opetusjakso kerrallaan. Näin oppimisen tavoitteet on helpompi rajata, ja sekä oppilas että opettaja pystyvät keskittymään paremmin käsillä olevaan aiheeseen. Itsearviointi on myös jatkuvaa ja tärkeä osa oppimisprosessia. OPI-arvioinnissa pääosassa ovat balettioppilaan vahvuuksien sekä edistymisen huomioiminen. Positiivinen itsearviointi on harjoiteltava taito. Apuna myönteisen ajattelutavan kehittymisessä on hyvä käyttää positiivisen pedagogiikan mukaisia harjoituksia.
