Markkinoinnin kehityssuunnitelma: Case Kuopio Rugby Club
Saarinen, Masi (2020)
Saarinen, Masi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081219724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081219724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rugbyseura Kuopio Rugby Club. Seuralla on tarve kasvattaa otteluiden yleisömäärä sekä lisätä seuran tunnettuutta. Kuopio Rugby Club on perustettu vuonna 2011 ja sekä heidän naisten että miesten joukkueensa pelaavat tällä hetkellä Sm-sarjassa.
Opinnäytetyön tavoitteet yhtenevät toimeksiantajaseuran tavoitteiden kanssa kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda johdonmukainen suunnitelma KRC:n markkinointiin tuleville kausille. Työnimike oli markkinoinnin kehityssuunnitelma, sillä se sisältää jo olemassa olevien tietojen lisäksi paljon teoreettiseen viitekehykseen sekä opinnäytetyön tekijän näkemyksiin perustuvia kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö on tehty toiminnallisella tekotavalla ja markkinoinnin kehityssuunnitelma muodostaa työn toiminnallisen osion.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä tarkemmin urheilumarkkinointiin keskittyviä teoksia, tilastoja ja verkkojulkaisuja. Teoreetisessa viitekehyksessä keskityttiin laajalti sosiaaliseen mediaan, sillä pienen urheiluseuran markkinoinnissa sosiaalista mediaa voi pitää nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa kaikista tärkeimpänä osa-alueena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinoinnin kehityssuunnitelma, joka sisältää useita eri osioita. Suunnitelmassa keskitytään lähtökohta-analyysin lisäksi digitaaliseen markkinointiin, mainontaan ja ottelutapahtumiin. Suunnitelman lisäksi seuralle luotiin markkinoinnin vuosikello. Osana vuosikelloa paneudutaan tarkemmin kauden aikana tapahtuvaan markkinointiin sen tärkeyden vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteet yhtenevät toimeksiantajaseuran tavoitteiden kanssa kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda johdonmukainen suunnitelma KRC:n markkinointiin tuleville kausille. Työnimike oli markkinoinnin kehityssuunnitelma, sillä se sisältää jo olemassa olevien tietojen lisäksi paljon teoreettiseen viitekehykseen sekä opinnäytetyön tekijän näkemyksiin perustuvia kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö on tehty toiminnallisella tekotavalla ja markkinoinnin kehityssuunnitelma muodostaa työn toiminnallisen osion.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä tarkemmin urheilumarkkinointiin keskittyviä teoksia, tilastoja ja verkkojulkaisuja. Teoreetisessa viitekehyksessä keskityttiin laajalti sosiaaliseen mediaan, sillä pienen urheiluseuran markkinoinnissa sosiaalista mediaa voi pitää nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa kaikista tärkeimpänä osa-alueena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinoinnin kehityssuunnitelma, joka sisältää useita eri osioita. Suunnitelmassa keskitytään lähtökohta-analyysin lisäksi digitaaliseen markkinointiin, mainontaan ja ottelutapahtumiin. Suunnitelman lisäksi seuralle luotiin markkinoinnin vuosikello. Osana vuosikelloa paneudutaan tarkemmin kauden aikana tapahtuvaan markkinointiin sen tärkeyden vuoksi.