Patient education among children undergoing strabismus surgery- Educational video
Niskanen, Linnea; Norkola-Smith, Sarah (2020)
Niskanen, Linnea
Norkola-Smith, Sarah
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081319736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081319736
Tiivistelmä
Leikkaukseen meno voi olla uhkaava ajatus sekä nuorille että aikuisille. Lapset, jotka menevät invasiivisiin toimenpiteisiin voivat kärsiä pelosta ja ahdistuksesta niin, että komplikaatioita leikkauksen aikana voi ilmestyä ja kipu leikkauksen jälkeen voi pahentua. Pätevät ja iänmukaisesti sopivat opetusmenetelmät ja -materiaalit vaikuttaisivat näihin ongelmiin positiivisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video karsastusleikkaukseen saapuville leikki-ikäisille lapsille. Tavoitteena oli se, että videota voitaisiin käyttää apuvälineenä silmäleikkaukseen saapuville leikki-ikäisille lapsille Suomessa. Taustatietojen keruun tarkoituksena oli kannatella videon sisältöä, ja video oli oppilaiden, ohjaajan ja HUSin karsastusyksikön henkilökunnan yhteistyön lopputulos.
Kirjallisuuskatsauksen avulla paljastettiin, että leikki-ikäiset lapset ovat siinä kehityksen vaiheessa, jossa he pystyvät tekemään vertailuja ja muistamaan tarinoiden järjestyksiä. Silloin kun lapset tietävät, että he menevät leikkaukseen, epätietoisuus ja kivunpelko huonontavat heidän tunteitansa. Sen jälkeen, kun lapset ovat käyneet läpi iänmukaisesti sopivat ohjeet, he kokevat pahojen tunteiden vähentymistä.
Käsikirjoituksen kirjaamisen ja videon kuvaamisen prosessin kautta me olemme kyenneet hahmottamaan vastauksen meidän tutkimuskysymykseemme, vaikka käytännöllisiä ongelmia on tullut joskus ilmi. Tutkimuskysymyksemme oli: mitä karsastusleikkaukseen saapuvan leikki-ikäisen lapsen tarvitsee tietää? Lapsien tarvitsee tietää mitä tapahtuu leikkauspäivänä, ja lisäksi, mitä tunteita he voivat kokea ja missä vaiheessa nämä tunteet voivat syntyä, niin että he mahdollisesti tietävät etukäteen, miten käsitellä pelkoa tai epävarmuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video karsastusleikkaukseen saapuville leikki-ikäisille lapsille. Tavoitteena oli se, että videota voitaisiin käyttää apuvälineenä silmäleikkaukseen saapuville leikki-ikäisille lapsille Suomessa. Taustatietojen keruun tarkoituksena oli kannatella videon sisältöä, ja video oli oppilaiden, ohjaajan ja HUSin karsastusyksikön henkilökunnan yhteistyön lopputulos.
Kirjallisuuskatsauksen avulla paljastettiin, että leikki-ikäiset lapset ovat siinä kehityksen vaiheessa, jossa he pystyvät tekemään vertailuja ja muistamaan tarinoiden järjestyksiä. Silloin kun lapset tietävät, että he menevät leikkaukseen, epätietoisuus ja kivunpelko huonontavat heidän tunteitansa. Sen jälkeen, kun lapset ovat käyneet läpi iänmukaisesti sopivat ohjeet, he kokevat pahojen tunteiden vähentymistä.
Käsikirjoituksen kirjaamisen ja videon kuvaamisen prosessin kautta me olemme kyenneet hahmottamaan vastauksen meidän tutkimuskysymykseemme, vaikka käytännöllisiä ongelmia on tullut joskus ilmi. Tutkimuskysymyksemme oli: mitä karsastusleikkaukseen saapuvan leikki-ikäisen lapsen tarvitsee tietää? Lapsien tarvitsee tietää mitä tapahtuu leikkauspäivänä, ja lisäksi, mitä tunteita he voivat kokea ja missä vaiheessa nämä tunteet voivat syntyä, niin että he mahdollisesti tietävät etukäteen, miten käsitellä pelkoa tai epävarmuutta.
