Yhteistyö, toimenkuvat ja käytänteet : Näytelmätuotannon läpivieminen Oulun ylioppilasteatterissa
Lappalainen, Ari-Matti (2020)
Lappalainen, Ari-Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719762
Tiivistelmä
Ylioppilasteatteritoiminnassa harrastajien vaihtuvuus asettaa haasteen sille, että näytelmissä mukana olevat ovat perillä teatterin käytännöistä, eri henkilöiden toimenkuvista ja kuinka yhteistyö muiden toimijoiden kanssa tulisi toimia. Opinnäytetyö tutkii näytelmätuotannon läpiviemisen tuotannollista puolta Oulun ylioppilasteatterissa. Tarkoituksena on kehittää ohjaajan ja tuottajan sekä yhdistyksen järjestösihteerin, avustusvastaavan ja johtokunnan toimenkuvia ja yhteistyötä, jotta tehtäviin perehdyttäminen ja tuotannon läpivieminen etenisi sujuvammin.
Työ esittää läpileikkauksen, miten Oulun ylioppilasteatterin toiminta rakentuu, minkä jälkeen se keskittyy teatterin näytelmätuotannon tarkasteluun. Opinnäytetyön pohjana toimii Oulun ylioppilasteatterin vastuutehtävissä toimineiden harrastajien laaja haastattelumateriaali. Haastatteluissa nousseita ajatuksia tarkastellaan kulttuuri- ja teatterituottamiseen liittyvään kirjallisuuteen, teatteriharrastamiseen ja harrastajayhdistyksiin tehtyyn tutkimukseen sekä kirjoittajan ammatilliseen kokemukseen yhdistyksen järjestösihteerinä peilaten.
Kehittämistyö toteutetaan toimintatutkimuksen strategioita hyödyntäen: ongelmakohtia paikannetaan ensin yhden näytelmäproduktion aikana, jonka jälkeen käytäntöön laitettuja kehitysideoita arvioidaan toisen näytelmätuotannon kuluessa. Lisäksi opinnäytetyö esittelee tekeillä olevia ja suunniteltuja näytelmätuotannon kehittämistoimenpiteitä sekä laajempia kehitystoimia, joihin toimintatutkimus yhdistyksessä innosti. Työ esittää myös, kuinka tärkeää positiivinen suhtautuminen on kehittämistyölle ja kuinka ihmisten kokemusten avaaminen vahvistaa yhdistyksen narratiivia ja auttaa osaltaan selkeyttämään harrastajateatterin toimintaa.
Kehittämistoimet selkeyttivät avustusvastaavan perehdytystä ja tuottajan ja avustusvastaavan yhteistyötä. Johtokunnan jäsenistä valittavan johtiskummin tuotannollisen vastuun lisäämisellä voidaan helpottaa tuotannon vastuuhenkilöiden perehdytystä ja järjestösihteerin työtaakkaa sekä yhteistyötä johtokunnan kanssa. Haastateltavat kokivat, että tutkimuksen aikaansaamat kehittämistoimet tekevät teatterin harrastamisesta miellyttävämpää Oulun ylioppilasteatterissa, mikä parantaa teatteriharrastusmahdollisuuksia Oulun seudulla. Koska kehittämiskohteet ovat yhdistysmuotoisissa harrastajateattereissa usein samankaltaisia, tutkimus näyttäytynee hyödynnettävänä kehittämismateriaalina myös muille tahoille.
Työ esittää läpileikkauksen, miten Oulun ylioppilasteatterin toiminta rakentuu, minkä jälkeen se keskittyy teatterin näytelmätuotannon tarkasteluun. Opinnäytetyön pohjana toimii Oulun ylioppilasteatterin vastuutehtävissä toimineiden harrastajien laaja haastattelumateriaali. Haastatteluissa nousseita ajatuksia tarkastellaan kulttuuri- ja teatterituottamiseen liittyvään kirjallisuuteen, teatteriharrastamiseen ja harrastajayhdistyksiin tehtyyn tutkimukseen sekä kirjoittajan ammatilliseen kokemukseen yhdistyksen järjestösihteerinä peilaten.
Kehittämistyö toteutetaan toimintatutkimuksen strategioita hyödyntäen: ongelmakohtia paikannetaan ensin yhden näytelmäproduktion aikana, jonka jälkeen käytäntöön laitettuja kehitysideoita arvioidaan toisen näytelmätuotannon kuluessa. Lisäksi opinnäytetyö esittelee tekeillä olevia ja suunniteltuja näytelmätuotannon kehittämistoimenpiteitä sekä laajempia kehitystoimia, joihin toimintatutkimus yhdistyksessä innosti. Työ esittää myös, kuinka tärkeää positiivinen suhtautuminen on kehittämistyölle ja kuinka ihmisten kokemusten avaaminen vahvistaa yhdistyksen narratiivia ja auttaa osaltaan selkeyttämään harrastajateatterin toimintaa.
Kehittämistoimet selkeyttivät avustusvastaavan perehdytystä ja tuottajan ja avustusvastaavan yhteistyötä. Johtokunnan jäsenistä valittavan johtiskummin tuotannollisen vastuun lisäämisellä voidaan helpottaa tuotannon vastuuhenkilöiden perehdytystä ja järjestösihteerin työtaakkaa sekä yhteistyötä johtokunnan kanssa. Haastateltavat kokivat, että tutkimuksen aikaansaamat kehittämistoimet tekevät teatterin harrastamisesta miellyttävämpää Oulun ylioppilasteatterissa, mikä parantaa teatteriharrastusmahdollisuuksia Oulun seudulla. Koska kehittämiskohteet ovat yhdistysmuotoisissa harrastajateattereissa usein samankaltaisia, tutkimus näyttäytynee hyödynnettävänä kehittämismateriaalina myös muille tahoille.