Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Esimies ei kuunnellut ketään" - Kokemuksia huonosta johtamisesta

Ryynänen, Eeva; Turunen, Salla (2020)

Avaa tiedosto
Ryynanen_Eeva Turunen_Salla.pdf (430.3Kt)
Lataukset: 


Ryynänen, Eeva
Turunen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081819767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli huono johtaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kohdejoukolla on huonosta johtamisesta. Huono johtaminen on verrattain vähän tutkittu ilmiö, kun taas hyvästä johtamisesta on paljon tutkimuksia, oppaita ja oppikirjoja. Huono johtaminen herättää paljon tunteita ja sen alaisuudessa työskentelevät keskustelevat varmasti kokemuksistaan paljon lähipiirinsä kanssa aiheesta, mutta silti tutkimus ja muu kirjallisuus johtajuudesta keskittyvät lähtökohtaisesti hyvän johtamisen piirteisiin.

Opinnäytetyössä tehtiin survey-kyselytutkimus Webropol-kysely- ja raportointisovelluksella. Kyselyssä oli viisitoista kysymystä, joista osa oli monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kyselyn kohderyhmänä oli Savonia-ammattikorkeakoulun tradenomi ja restonomi monimuoto-opiskelijat.

Kyselyssä kysyttiin, millaisia kokemuksia vastaajilla oli huonosta johtamisesta, miten se oli ilmennyt ja mitä siitä oli työyhteisössä aiheutunut. Lisäksi kysyttiin, kenen vastuulla johtaminen vastaajien mielestä on ja olivatko he kokeneet voivansa vaikuttaa siihen jotenkin. Lopuksi vastaajat saivat kertoa omin sanoin mitä ovat huono ja hyvä johtaminen.

Tutkimuksesta selvisi, että huono johtaminen henkilöityy usein itse johtajaan. Yllättävän moni vastaaja oli sitä mieltä, että vastuu johtamisesta on yksinomaan johtajalla. Huono johtaminen ilmeni usein hyvin vakavin seurauksin, kuten sairauspoissaoloin ja moni vastaajista oli lopulta irtisanoutunut. Huonon johtamisen negatiivinen vaikutus työilmapiiriin oli ilmeinen. Huonon johtamisen katsottiin johtuvan muun muassa johtajan persoonasta sekä vuorovaikutuksen ja luottamuksen puutteesta.

Jotta huonoon johtamiseen voitaisiin puuttua, tulisi siitä puhua enemmän ja tehdä se aiempaa näkyvämmäksi. Sinnikkäällä ja määrätietoisella työllä tilanne voi parantua. Jatkotutkimuksena mielenkiintoista olisi huonon johtamisen tutkiminen yrittäjävetoisessa pienyrityksessä, jossa esimies on sekä yrityksen omistaja että toimitusjohtaja että ylin johto. Tutkimuksessa voitaisiin selvittää mm. millaisia (jos mitään) keinoja johdettavilla olisi vaikuttaa huonoon johtamiseen ja pystyykö johtaja ylipäätään subjektiiviseen oman johtamisen tarkasteluun. Toisena jatkotutkimusideana esiin nousi kyselytutkimus johtajille johdettavien vaikutuksesta ja vastuusta johtamisen laatuun.
 
The subject of this thesis was destructive leadership. The main goal was to survey what kind of experiences of destructive leadership there are. Destructive leadership is a less studied subject while there are a great number of studies and literature about good leadership. This is a subject that resonates with many and can cause severe consequences.

This study included a survey conducted with Webropol survey application. In the survey there were fifteen questions, some of which provided multiple choices and some of which were open ended questions. The respondents were students of Savonia University of Applied Sciences studying business and hospitality management through blended learning.

The respondents were asked what kind of experiences they had of destructive leadership, how this destructive leadership had expressed itself and what it had caused in the work community. The respondents were also given the opportunity to express in their own words what they considered to be bad leadership and, on the other hand, good leadership.

The survey revealed that destructive leadership often personifies in the leader/manager itself. Surprisingly, many of the respondents said that the responsibility for the bad quality of leadership was solely on the manager, even though the current trend in leadership in literature is shared leadership. Destructive leadership often turned out to cause serious consequences, for example absence due to sickness and finally resigning. The negative impact on work atmosphere was also evident. Due to destructive leadership, there were lack of interaction and trust in workplaces.

In order to make a change, people should be more open about destructive leadership and express their disappointment. Only with persistence and determination, this change is ever possible. Studying destructive leadership in small businesses, where the owner is the manager and there is no middle management, would be an interesting topic of further study. This kind of study could try to find answers to questions such as means of influencing on destructive leadership and their type, and whether owner managers can observe and analyse their own leadership objectively. Also, a survey to managers about their view on the subordinates’ responsibility for leadership would be another interesting topic further study on the subject.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste