Paalutuskoneen käytönaikaisen stabiliteetin varmistava järjestelmä
Pursiainen, Eetu (2020)
Pursiainen, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082419839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082419839
Tiivistelmä
Tämän projektityön tavoitteena oli tutkia mahdollisuutta paalutuskoneen stabiliteetin valvonnassa käytön aikana.
Projektin päätavoitteena oli luoda järjestelmä, joka tunnistaa koneen stabiliteettiin vaikuttavat tekijät sekä opastaa kuljettaa ja mahdollisesti estää turvallisuutta heikentävät toiminnot.
Opinnäytetyön aikana tutustuttiin EN 16228 standardiin ja sen sisältämiin vaatimuksiin paalutuskoneen stabiliteetistä. Työssä tutkitaan paalutuskoneen sisältämää anturitekniikkaa ja mietitään niiden hyödyntämisestä stabiliteetin seurannassa.
Opinnäytetyön selostuksessa tutkitaan myös paalutuskoneen rakennetta ja paalutuskoneen stabiliteettiin liittyviä suureita sekä muodostetaan erilaisia malleja stabiliteetin varmistavasta järjestelmästä.
Työn tuloksena syntyi 2 mallia mahdollisesta paalutuskoneen stabiliteetin valvonnasta. Ensimmäisellä mallilla pyritään tarkastelemaan paalutuskoneen vakavuutta muuttuvien koneen osien myötä. Toisella mallilla pyritään tuomaan kuljettajalle tieto ylitetystä vakavuuskulmasta, jonka kone ylittää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet mallit testataan ja toimivuus todetaan käyttäen simulaattoria. The aim of this thesis was to investigate the possibility of supervising the stability of a piling machine during operation. The main goal of the thesis was to produce a system that identifies the factors affecting the stability of the machine and guides the driver to possibly prevent safety-impairing functions or actions.
The thesis was started by getting familiar with the EN 16228 standard and its requirements for the stability of a piling machine. The sensor technology contained in the piling machine was studied and its utilization in stability monitoring was considered.
In addition, the structure of the piling machine and the quantities related to the stability of the piling machine were studied as well as various models of the system ensuring stability were formed.
As a result of the thesis, two models of possible piling machine stability control were created. The first model seeks to examine the stability of a piling machine with changing machine parts. The second model seeks to provide the driver with information about the exceeded angle of gravity that the machine exceeds. The models created as a result of the thesis were tested and the functionality was determined using a simulator.
Projektin päätavoitteena oli luoda järjestelmä, joka tunnistaa koneen stabiliteettiin vaikuttavat tekijät sekä opastaa kuljettaa ja mahdollisesti estää turvallisuutta heikentävät toiminnot.
Opinnäytetyön aikana tutustuttiin EN 16228 standardiin ja sen sisältämiin vaatimuksiin paalutuskoneen stabiliteetistä. Työssä tutkitaan paalutuskoneen sisältämää anturitekniikkaa ja mietitään niiden hyödyntämisestä stabiliteetin seurannassa.
Opinnäytetyön selostuksessa tutkitaan myös paalutuskoneen rakennetta ja paalutuskoneen stabiliteettiin liittyviä suureita sekä muodostetaan erilaisia malleja stabiliteetin varmistavasta järjestelmästä.
Työn tuloksena syntyi 2 mallia mahdollisesta paalutuskoneen stabiliteetin valvonnasta. Ensimmäisellä mallilla pyritään tarkastelemaan paalutuskoneen vakavuutta muuttuvien koneen osien myötä. Toisella mallilla pyritään tuomaan kuljettajalle tieto ylitetystä vakavuuskulmasta, jonka kone ylittää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet mallit testataan ja toimivuus todetaan käyttäen simulaattoria.
The thesis was started by getting familiar with the EN 16228 standard and its requirements for the stability of a piling machine. The sensor technology contained in the piling machine was studied and its utilization in stability monitoring was considered.
In addition, the structure of the piling machine and the quantities related to the stability of the piling machine were studied as well as various models of the system ensuring stability were formed.
As a result of the thesis, two models of possible piling machine stability control were created. The first model seeks to examine the stability of a piling machine with changing machine parts. The second model seeks to provide the driver with information about the exceeded angle of gravity that the machine exceeds. The models created as a result of the thesis were tested and the functionality was determined using a simulator.
