Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitaalisen markkinoinnin läpäisevyys kansainvälisellä korkeakoulukentällä – Case: Tampereen ammattikorkeakoulu

Kannelkoski, Essi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (4.756Mt)
Lataukset: 


Kannelkoski, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082319832
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan digitaalista markkinointia kansainvälisellä korkeakoulukentällä. Työn ensisijaisena tavoitteena on avata digitaalisen markkinoinnin yleistä anatomiaa sekä tutkia eri sosiaalisen median kanavien läpäisevyyttä tietyissä kohderyhmissä ja toimintaympäristöissä. Tutkimusta tehdään Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) vieraskielisten Bachelor- ja Master-tutkinto-ohjelmien hakumarkkinointia ajatellen. Työn keskiöön valitut kohdemaat ovat Suomi, Vietnam ja Yhdysvallat.

Digitaalinen markkinointi tarjoaa valtavan määrän erilaisia mahdollisuuksia tulosten ja bränditietoisuuden kasvattamiseen. Toimenpiteiden tehokkuutta ja yleistä näkyvyyttä on mahdollista optimoida lisäämällä ymmärrystä esimerkiksi mainonnan hinnoitteluperiaatteista, uutissyötteitä säätelevistä algoritmeista, analytiikasta sekä eri kohderyhmistä. Aiheita käsitellään lähinnä Tampereen ammattikorkeakoululle oleellisten sosiaalisen median kanavien ympärillä. Työssä tarkasteltavat kanavat ovat Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, YouTube ja Snapchat.

Työn ensisijainen tutkimusaineisto koostuu sosiaalisen median käyttöön liittyvän kyselyn vastauksista, joita avataan ja käsitellään tilastollisen kuvailun menetelmin: sanallisesti sekä erilaisten infografiikoiden avulla. Aiheen ympärillä toteutettiin kyselyn tueksi yksilöhaastatteluita kaikki kolme kohdemaata huomioiden. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoidaan maakohtaisesti ja vertailua tehdään ensisijaisesti ikä- ja sukupuolisidonnaisesti, kanava kerrallaan.

Vastauksista kumpusi erityisesti nuorten kriittinen suhtautuminen mainontaan sekä syvällinen ymmärrys sosiaalisen median palveluista ja hyvin toimivista sisällöistä. Vaikkakin hieman eri painotuksin, nousivat Instagram, Facebook sekä YouTube jokaisen kohdemaan osalta näkyvään rooliin, kun taas Snapchat tarjosi lisäarvoa ainoastaan alle 26-vuotiaille ja LinkedIn yli 35-vuotiaille kohdennettaessa. Twitterin arvo jäi tämän tutkimuksen kannalta olemattomaksi jokaisessa kohdemaassa.

Vaikka kaikkien kolmen kohdemaan osalta oli mahdollista tehdä jonkinlaista vertailua ja päätelmiä, oli tulosten yleistettävyydessä suuria eroja. Yhdysvaltojen kohdalla ongelmia aiheutti vastaajamäärän suppeus verrattuna maan kokoon ja kohderyhmän haastavuuteen. Sen sijaan suomalaisten ja vietnamilaisten vastauksissa oli selkeitä johdonmukaisuuksia, mikä mahdollistaa tulosten konkreettisen hyödyntämisen TAMKin digitaalisen markkinoinnin apuna.
 
This master’s thesis concentrates on observing digital marketing in the international field of higher education. The primary focus is to give a detailed analysis of certain key elements in digital marketing, as well as analyzing the effectiveness and penetration of different social media channels within specific target countries and audiences. The study was conducted for the benefit of Tampere University of Applied Sciences (TAMK) and the application campaign for the Bachelor’s and Master’s degree programs of TAMK. The chosen target countries for a closer inspection were Finland, the United States and Vietnam.

Digital marketing enables a huge amount of different possibilities to increase both results and brand awareness. It is possible to optimize the effectiveness and coverage of marketing procedures by raising awareness of, for example, cost policies of ads, newsfeed algorithms, analytics and different target segments. These topics are analyzed from the viewpoint of the social media channels that are of great significance to TAMK. The channels examined in this thesis are Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube and Snapchat.

The primary research material consisted of a questionnaire on social media and its results. The results were processed via statistical analysis methods both verbally and by utilizing various infographics. Furthermore, individual interviews were held to elaborate on the questionnaire results; all three target countries were accounted for. The results of the questionnaire were analyzed on a country-by-country basis and closer comparison was made primarily by looking at age and gender, channel by channel.

The results showcased, especially amongst the younger generation, a critical attitude towards advertising, along with a deeper understanding of social media services and well performing content. Although differently emphasized, Instagram, Facebook and YouTube gained a prominent role in all three target countries, whereas Snapchat added value only in reaching under 26-year-olds and LinkedIn those over the age of 35. The apparent value of Twitter remained non-existent in all three target countries.

Even though it was possible to make some conclusions regarding each target country, there were significant differences in the generalization potential of the results. What comes to the United States, the biggest issues were related to the limited number of participants compared to the size of the country and the complexity of the target audience. However, the Finnish and the Vietnamese responses had striking consistencies, enabling concrete use of the results to benefit TAMK’s digital marketing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste