Uudistettu kuntoutuksen suunnittelun toimintamalli Sateenkaaren palvelukodissa Tahkokankaan palvelukeskuksessa
Erkkilä, Maria (2011)
Erkkilä, Maria
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914390
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on toteutettu opinnäytetyönä Tahkokankaan palvelukeskuksen Sateenkaaren palvelukodissa lukuvuosien 2008–2010 aikana. Kehittämistyön tavoitteena oli Tahkokankaan hallinnoiman Vaski-hankeen (2007–2009) jatkokehittelyaiheiden ja moniammatillisen työryhmän havaitsemien haasteiden pohjalta kehittää kehitysvammaisten nuorten kuntoutuspalveluja. Kehittämismenetelmänä osallistava ja kommunikatiivinen toimintatutkimus yhdisti opinnäytetyössä tutkimuksen ja kehittämisen. Kehittämistyö käynnistyi suunnitteluvaiheella, jonka tarkoitukseksi muotoutui kuntoutusta ohjaavien lakien, ohjelmien ja aikaisempien tutkimuksien ja hankkeiden perusteella kuntoutuksen suunnittelun kehittäminen. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjautui kehitysvammaisten nuorten voimavarasuuntautuneeseen hyvään kuntoutukseen painottaen moniammatillista ja asiakaslähtöistä kuntoutuksen suunnittelua.
Kehittämistyön toteutusvaihe sisälsi seitsemän interventiotapaamista, joiden aikana kehittämistyöhön osallistuneelta moniammatilliselta työryhmältä aineisto hankittiin ryhmämuotoista teemahaastattelua ja voimavaralähtöistä Reteamig-mallia hyödyntäen. Ensimmäiseksi haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälainen on kuntoutuksen suunnittelun toimintakäytäntö Sateenkaaren palvelukodissa ennen kehittämistoimintaa? ja Millaisia kehittämiskohteita kuntoutuksen suunnittelun toteutuksessa ilmeni? Kehittämiskohteiden määräytymisen mukaan viimeisenä tutkimuskysymyksenä haettiin vastausta siihen, Minkälainen on moniammatillisena yhteistyönä tuotettu asiakaslähtöinen ja moniammatillinen kuntoutuksen toimintamalli Sateenkaaren palvelukodissa?
Kehittämistyö tuotti moniammatillisen ja asiakaslähtöisen kuntoutuksen suunnittelun toimintamallin toimintaohjeineen Sateenkaaren palvelukodin pitkäaikaiskuntoutuspalveluun sekä kirjallisen kuntoutuksen suunnittelun lomakkeen dokumentointia varten. Toimintamallin mukainen työskentely ohjaa moniammatillisen työryhmän toimintaa yhteistyön tekemiseen ja yhteisen tiedon jakamiseen ja käsittelyyn. Toimintamalli korostaa asiakaslähtöisyyden näkökulmasta asiakkaan, hänen omaisten ja verkostojen osallisuutta kuntoutuksen suunnitteluun ja yhteistyön tekemiseen. Verkostopalaverissa yhteistyön tekemistä ohjaava dialoginen toimintamalli mahdollistaa monitoimijaisen yhteistoiminnan. Kehittämistoiminnan kautta kuvautuu uudenlainen yhteistyöhön perustuva toimintakäytännön kehittämismalli Tahkokankaan palvelukeskukseen. Kehittämistyön aikana jatkokehittämisehdotukseksi muodostui moniammatillisen verkostoyhteistyön kehittäminen. Yhteistyön kehittämisessä valtakunnallisten toimintakäytänteiden (ICF, GAS) hyödyntäminen lisää kuntoutuksen suunnittelun laatua.
____________________________________________________________
Asiasanat: kuntoutuksen suunnittelu, moniammatillisuus, asiakaslähtöisyys, toimintatutkimus
Kehittämistyön toteutusvaihe sisälsi seitsemän interventiotapaamista, joiden aikana kehittämistyöhön osallistuneelta moniammatilliselta työryhmältä aineisto hankittiin ryhmämuotoista teemahaastattelua ja voimavaralähtöistä Reteamig-mallia hyödyntäen. Ensimmäiseksi haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälainen on kuntoutuksen suunnittelun toimintakäytäntö Sateenkaaren palvelukodissa ennen kehittämistoimintaa? ja Millaisia kehittämiskohteita kuntoutuksen suunnittelun toteutuksessa ilmeni? Kehittämiskohteiden määräytymisen mukaan viimeisenä tutkimuskysymyksenä haettiin vastausta siihen, Minkälainen on moniammatillisena yhteistyönä tuotettu asiakaslähtöinen ja moniammatillinen kuntoutuksen toimintamalli Sateenkaaren palvelukodissa?
Kehittämistyö tuotti moniammatillisen ja asiakaslähtöisen kuntoutuksen suunnittelun toimintamallin toimintaohjeineen Sateenkaaren palvelukodin pitkäaikaiskuntoutuspalveluun sekä kirjallisen kuntoutuksen suunnittelun lomakkeen dokumentointia varten. Toimintamallin mukainen työskentely ohjaa moniammatillisen työryhmän toimintaa yhteistyön tekemiseen ja yhteisen tiedon jakamiseen ja käsittelyyn. Toimintamalli korostaa asiakaslähtöisyyden näkökulmasta asiakkaan, hänen omaisten ja verkostojen osallisuutta kuntoutuksen suunnitteluun ja yhteistyön tekemiseen. Verkostopalaverissa yhteistyön tekemistä ohjaava dialoginen toimintamalli mahdollistaa monitoimijaisen yhteistoiminnan. Kehittämistoiminnan kautta kuvautuu uudenlainen yhteistyöhön perustuva toimintakäytännön kehittämismalli Tahkokankaan palvelukeskukseen. Kehittämistyön aikana jatkokehittämisehdotukseksi muodostui moniammatillisen verkostoyhteistyön kehittäminen. Yhteistyön kehittämisessä valtakunnallisten toimintakäytänteiden (ICF, GAS) hyödyntäminen lisää kuntoutuksen suunnittelun laatua.
____________________________________________________________
Asiasanat: kuntoutuksen suunnittelu, moniammatillisuus, asiakaslähtöisyys, toimintatutkimus