Keminmaan maine naapurikuntien asukkaiden näkökulmasta - Case Keminmaan maineen kehittäminen
Inkilä, Assi (2020)
Inkilä, Assi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082619879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082619879
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millainen maine Keminmaan kunnalla on naapurikunnan asukkaiden näkökulmasta. Naapurikunniksi valikoitui Kemi ja Tornio, sillä ne ovat Keminmaan suurimmat lähikunnat. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mistä kunnan maine muodostuu, mitkä eri tekijät tukevat kunnan elinvoimaisuutta ja mitkä tekijät ovat elinvoimaisuutta vastaan sekä rohkaiseeko maine muuttamaan Keminmaan kuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyttiin maine- ja mielikuva-käsitteisiin ja niiden syntymiseen. Lisäksi käsiteltiin, millainen on elinvoimainen kunta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmää ja tutkimusaineisto saatiin kerättyä empiirisellä kyselytutkimuksella sekä Meltwater-palvelun tuloksia apuna käyttäen.
Tutkimuksessa toteutettiin mainekysely, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa Kemin ja Tornion Facebook-ryhmissä. Kyselyyn vastasi yhteensä 330 henkilöä. Kyselyn kohderyhmänä oli yli 18-vuotiaat henkilöt. Mainekysely sisälsi kysymyksiä liittyen Keminmaan maineeseen ja mielikuviin sekä näiden mielipiteiden syntymiseen johtaneita syitä. Meltwater-palvelun tarkoituksena oli selvittää, millaisia uutisia ja sosiaalisen median osumia löytyy Keminmaan kunnasta. Meltwater-palvelusta saadun analyysin avulla poimittiin tutkimukseen positiiviset ja negatiiviset osumat.
Tutkimustulosten perusteella Keminmaan kunnan maine on neutraali. Tutkimuksesta ilmeni, että maineeseen liittyvät mielipiteet ovat syntyneet luetuista uutisista, keskusteluista muiden ihmisten kanssa, omista mielikuvista ja kokemuksista sekä asumisesta kunnassa. Suurimmalla osalla vastaajista on melko myönteinen mielikuva Keminmaan kunnasta. Tutkimustulosten perusteella kunnan ympäristöä, luontoa ja rauhallisuutta pidetään vetovoimaisena tekijänä.
Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyttiin maine- ja mielikuva-käsitteisiin ja niiden syntymiseen. Lisäksi käsiteltiin, millainen on elinvoimainen kunta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmää ja tutkimusaineisto saatiin kerättyä empiirisellä kyselytutkimuksella sekä Meltwater-palvelun tuloksia apuna käyttäen.
Tutkimuksessa toteutettiin mainekysely, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa Kemin ja Tornion Facebook-ryhmissä. Kyselyyn vastasi yhteensä 330 henkilöä. Kyselyn kohderyhmänä oli yli 18-vuotiaat henkilöt. Mainekysely sisälsi kysymyksiä liittyen Keminmaan maineeseen ja mielikuviin sekä näiden mielipiteiden syntymiseen johtaneita syitä. Meltwater-palvelun tarkoituksena oli selvittää, millaisia uutisia ja sosiaalisen median osumia löytyy Keminmaan kunnasta. Meltwater-palvelusta saadun analyysin avulla poimittiin tutkimukseen positiiviset ja negatiiviset osumat.
Tutkimustulosten perusteella Keminmaan kunnan maine on neutraali. Tutkimuksesta ilmeni, että maineeseen liittyvät mielipiteet ovat syntyneet luetuista uutisista, keskusteluista muiden ihmisten kanssa, omista mielikuvista ja kokemuksista sekä asumisesta kunnassa. Suurimmalla osalla vastaajista on melko myönteinen mielikuva Keminmaan kunnasta. Tutkimustulosten perusteella kunnan ympäristöä, luontoa ja rauhallisuutta pidetään vetovoimaisena tekijänä.