Prosessien kehittäminen Savon koulutuskuntayhtymän toimisto- ja kirjastopalveluissa
Toriseva, Tiina (2011)
Toriseva, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914385
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Savon koulutuskuntayhtymän toimisto- ja kirjastopalvelujen prosessikuvausten nykytilanne. Kartoituksen pohjalta kehitettiin uusi prosessimalli, joka ohjaa toimisto- ja kirjastopalvelujen toimintaa tehokkaammin. Prosessimalli jalkautettiin myös henkilöstölle.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toteutus perustui aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuden tutustumisen lisäksi konstruktiivisen tutkimusotteen käyttämiseen sekä dialogiin eri henkilöstöryhmien kanssa.
Prosessimallin (konstruktion) rakentaminen noudatteli Kasasen, Lukan ja Siitosen (1993) esittämän konstruktiivisen tutkimusprosessin pääosin kolmea ensimmäistä vaihetta, jotka ovat 1) relevantin ja tutkimuksellisesti mielenkiintoisen ongelman esittäminen, 2) esiymmärryksen hankinta tutkimuskohteesta ja 3) innovaatio, ratkaisumallin konstruoiminen.
Prosessimallin (konstruktion) jalkauttaminen tapahtui erilaisilla foorumeilla, joissa prosessiin kuuluvilla henkilöillä sekä toimisto- ja kirjastopalveluja käyttävillä oli mahdollisuus esittää kommentteja mallin rakenteesta ja toimivuudesta.
Tämän tutkimuksen aikana syntyneet tulokset lisäävät toiminnan tehokkuutta. Korkea luottamustaso sopijapuolten välillä mahdollistaa prosessien kehittämisen hyvässä kumppanuushengessä ja tästä on hyötyä myös koko Savon koulutuskuntayhtymälle.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta yhdeksi jatkotutkimuksen aiheeksi esitän seurantatutkimuksen toteuttamista uuden prosessimallin toimivuuden selvittämiseksi toimisto- ja kirjastopalveluissa. Toiseksi jatkotutkimuksen aiheeksi esitän koko Savon koulutuskuntayhtymää koskevaa seurantatutkimusta prosessien toimivuuden osalta, kun prosessit on kuvattu vuoden 2011 loppuun mennessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toteutus perustui aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuden tutustumisen lisäksi konstruktiivisen tutkimusotteen käyttämiseen sekä dialogiin eri henkilöstöryhmien kanssa.
Prosessimallin (konstruktion) rakentaminen noudatteli Kasasen, Lukan ja Siitosen (1993) esittämän konstruktiivisen tutkimusprosessin pääosin kolmea ensimmäistä vaihetta, jotka ovat 1) relevantin ja tutkimuksellisesti mielenkiintoisen ongelman esittäminen, 2) esiymmärryksen hankinta tutkimuskohteesta ja 3) innovaatio, ratkaisumallin konstruoiminen.
Prosessimallin (konstruktion) jalkauttaminen tapahtui erilaisilla foorumeilla, joissa prosessiin kuuluvilla henkilöillä sekä toimisto- ja kirjastopalveluja käyttävillä oli mahdollisuus esittää kommentteja mallin rakenteesta ja toimivuudesta.
Tämän tutkimuksen aikana syntyneet tulokset lisäävät toiminnan tehokkuutta. Korkea luottamustaso sopijapuolten välillä mahdollistaa prosessien kehittämisen hyvässä kumppanuushengessä ja tästä on hyötyä myös koko Savon koulutuskuntayhtymälle.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta yhdeksi jatkotutkimuksen aiheeksi esitän seurantatutkimuksen toteuttamista uuden prosessimallin toimivuuden selvittämiseksi toimisto- ja kirjastopalveluissa. Toiseksi jatkotutkimuksen aiheeksi esitän koko Savon koulutuskuntayhtymää koskevaa seurantatutkimusta prosessien toimivuuden osalta, kun prosessit on kuvattu vuoden 2011 loppuun mennessä.
