Tunnekasvatus kuvallisen ilmaisun tukemana ja lasten kokemana
Lahti, Heidi; Nokelainen, Heidi (2020)
Lahti, Heidi
Nokelainen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090120019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090120019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa opinnäytetyössä käytetyn yhteistyöpäiväkodin lasten tunnetaitoja. Tavoitteena oli saada selville, miten opinnäytetyön yhteydessä pidetyt tunnekasvatukseen keskittyvät toiminnalliset tuokiot tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja. Opinnäytetyöllä pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnekasvatuksesta. Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallisia tunnekasvatustuokioita lapsiryhmälle eräässä tamperelaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö on toteutettu lapsen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin pääsääntöisesti osallistuvaa havainnointia. Toiminnalliset tunnetuokiot äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineiston analysoinnissa otettiin huomioon myös lasten toiminnallisten tunnetuokioiden aikana tuottamat tuotokset. Opinnäytetyötä varten tutkittiin, miten tuokiot ja kuvallinen ilmaisu tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja.
Toiminnallisille tunnetuokioille osallistui seitsemän 3-5-vuotiasta lasta. Tuokioita pidettiin yhteensä viisi kertaa. Toiminnallisilla tuokioilla tehtiin lasten kanssa erilaisia toimintoja kuvallista ilmaisua apuna käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuvallinen ilmaisu tukee lasten tunnetaitojen harjoittamista. Merkittävin tutkimuksessa ilmennyt johtopäätös on, että kuvallisen ilmaisun avulla lapset ryhtyvät rohkeammin kertomaan tunnekokemuksistaan ja kuvat helpottavat tunteiden sanoittamista. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa päiväkodin arkea, jotta lasten tunnetaidot saisivat mahdollisimman paljon tukea.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin pääsääntöisesti osallistuvaa havainnointia. Toiminnalliset tunnetuokiot äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineiston analysoinnissa otettiin huomioon myös lasten toiminnallisten tunnetuokioiden aikana tuottamat tuotokset. Opinnäytetyötä varten tutkittiin, miten tuokiot ja kuvallinen ilmaisu tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja.
Toiminnallisille tunnetuokioille osallistui seitsemän 3-5-vuotiasta lasta. Tuokioita pidettiin yhteensä viisi kertaa. Toiminnallisilla tuokioilla tehtiin lasten kanssa erilaisia toimintoja kuvallista ilmaisua apuna käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuvallinen ilmaisu tukee lasten tunnetaitojen harjoittamista. Merkittävin tutkimuksessa ilmennyt johtopäätös on, että kuvallisen ilmaisun avulla lapset ryhtyvät rohkeammin kertomaan tunnekokemuksistaan ja kuvat helpottavat tunteiden sanoittamista. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa päiväkodin arkea, jotta lasten tunnetaidot saisivat mahdollisimman paljon tukea.