Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnekasvatus kuvallisen ilmaisun tukemana ja lasten kokemana

Lahti, Heidi; Nokelainen, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
Lahti_Heidi_Nokelainen_Heidi.pdf (643.8Kt)
Lataukset: 


Lahti, Heidi
Nokelainen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090120019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa opinnäytetyössä käytetyn yhteistyöpäiväkodin lasten tunnetaitoja. Tavoitteena oli saada selville, miten opinnäytetyön yhteydessä pidetyt tunnekasvatukseen keskittyvät toiminnalliset tuokiot tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja. Opinnäytetyöllä pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnekasvatuksesta. Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallisia tunnekasvatustuokioita lapsiryhmälle eräässä tamperelaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö on toteutettu lapsen näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin pääsääntöisesti osallistuvaa havainnointia. Toiminnalliset tunnetuokiot äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineiston analysoinnissa otettiin huomioon myös lasten toiminnallisten tunnetuokioiden aikana tuottamat tuotokset. Opinnäytetyötä varten tutkittiin, miten tuokiot ja kuvallinen ilmaisu tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja.

Toiminnallisille tunnetuokioille osallistui seitsemän 3-5-vuotiasta lasta. Tuokioita pidettiin yhteensä viisi kertaa. Toiminnallisilla tuokioilla tehtiin lasten kanssa erilaisia toimintoja kuvallista ilmaisua apuna käyttäen.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuvallinen ilmaisu tukee lasten tunnetaitojen harjoittamista. Merkittävin tutkimuksessa ilmennyt johtopäätös on, että kuvallisen ilmaisun avulla lapset ryhtyvät rohkeammin kertomaan tunnekokemuksistaan ja kuvat helpottavat tunteiden sanoittamista. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa päiväkodin arkea, jotta lasten tunnetaidot saisivat mahdollisimman paljon tukea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste