dc.contributor.author | Lahti, Heidi | |
dc.contributor.author | Nokelainen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T05:07:13Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T05:07:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/345004 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa opinnäytetyössä käytetyn yhteistyöpäiväkodin lasten tunnetaitoja. Tavoitteena oli saada selville, miten opinnäytetyön yhteydessä pidetyt tunnekasvatukseen keskittyvät toiminnalliset tuokiot tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja. Opinnäytetyöllä pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnekasvatuksesta. Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallisia tunnekasvatustuokioita lapsiryhmälle eräässä tamperelaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö on toteutettu lapsen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin pääsääntöisesti osallistuvaa havainnointia. Toiminnalliset tunnetuokiot äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineiston analysoinnissa otettiin huomioon myös lasten toiminnallisten tunnetuokioiden aikana tuottamat tuotokset. Opinnäytetyötä varten tutkittiin, miten tuokiot ja kuvallinen ilmaisu tukevat lapsiryhmän tunnetaitoja.
Toiminnallisille tunnetuokioille osallistui seitsemän 3-5-vuotiasta lasta. Tuokioita pidettiin yhteensä viisi kertaa. Toiminnallisilla tuokioilla tehtiin lasten kanssa erilaisia toimintoja kuvallista ilmaisua apuna käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuvallinen ilmaisu tukee lasten tunnetaitojen harjoittamista. Merkittävin tutkimuksessa ilmennyt johtopäätös on, että kuvallisen ilmaisun avulla lapset ryhtyvät rohkeammin kertomaan tunnekokemuksistaan ja kuvat helpottavat tunteiden sanoittamista. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että tunnekasvatuksen tulisi olla osa päiväkodin arkea, jotta lasten tunnetaidot saisivat mahdollisimman paljon tukea. | fi |
dc.description.abstract | The purpose was to examine children’s emotional skills in the kindergarten. The aim was to find out how the functional sessions, which focused on emotional education would support children’s emotional skills in the kindergarten group. With this thesis, the aim was also to raise awareness of the importance of emotional education among kindergarten teachers. Functional sessions on emotional education were held to a group of children in a daycare centre in Tampere. This thesis was made from children’s viewpoint.
This thesis was conducted as a qualitative study. The data were collected mainly by observation but the sessions were also recorded and transcribed. Pictorial representation was used as a helping method, so the artwork that the children produced during the sessions were also included in the data.
The functional sessions were held five times in the kindergarten group. Each session was attended by seven children, aged three to five years. The children remained the same throughout the whole process. During the functional sessions the focus was on doing different kinds of tasks concentrating on emotional education with the help of pictorial representation.
This thesis revealed that pictorial representation supports the exercise of children's emotional skills. With the help of pictorial representation, the children started to express their emotions easier and more naturally. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.subject | tunnesäätely | |
dc.title | Tunnekasvatus kuvallisen ilmaisun tukemana ja lasten kokemana | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2020090120019 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | - |
dc.subject.yso | kuvallinen ilmaisu | - |
dc.subject.yso | havainnointi | - |
dc.subject.discipline | Sosionomin tutkinto-ohjelma | - |