Kaksinkertaisen liittorakennevälipohjan aukotus
Stenroos, Ilari (2020)
Stenroos, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia esijännitetyistä betoni-teräs -liittopalkeista ja esijännitetyistä kuorilaatoista rakennetun kaksinkertaisen liittorakennevälipohjan aukotusmahdollisuuksia ja mahdollisia vahvistustarpeita. Tutkimus pohjautui Sitowise Oy:n todellisen projektin rakennesuunnittelun toimeksiantoon.
Kiinteistössä toteutettiin useita erilaisia aukotuksia välipohjiin, joista rajattiin opinnäytetyöhön tutkimuksen kannalta olennaisimmat. Valituilla tutkimuksen kohteilla oli suurimmat vaikutukset välipohjan rakenteelliseen toimintaan, ja siten tutkimus päätettiin rajata vain niiden tutkimiseen.
Kaksinkertainen liittorakennevälipohja, toiselta nimeltään Lohjan pysäköintitalojärjestelmä, on rakennejärjestelmä, jossa esijännitettyjen liittorakenteiden avulla pyritään luomaan kaikissa kuormitustilanteissa kokonaan puristettu rakenne. Tällöin rakenne on pääosin vesitiivis ilman erillistä vedeneristepinnoitetta. Ainoastaan epäjatkuvuuskohdat, kuten liikuntasaumat, vaativat erillisen tiivistyksen.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä rakennejärjestelmän perustoimintaan lähtötilanteessa kirjallisuutta apuna käyttäen. Tämän pohjalta luotiin Mathcad -laskentapohjat kuorilaattojen sekä betoni-teräs -liittopalkkien tutkimista varten. Tämän jälkeen luotiin FEM -laskentamallit lähtötilanteiden kuormitusyhdistelmillä sekä aukotetun rakenteen kuormitusyhdistelmillä. Lähtötilanteen FEM -mallien tuloksia verrattiin ensin Mathcad -laskelmiin ja kun niiden tulokset olivat linjassa keskenään, verrattiin tuloksia vielä aukotetun rakenteen FEM -malliin. Vertailtavat tulokset olivat kentän ja tukialueen taivutusmomentit sekä leikkausvoimat. Näiden lisäksi laskentapohjilla voidaan arvioida liittorakenteen elementin ja pintabetonin välisen työsauman leikkauskestävyyttä sekä taipumia.
Laskelmien lopputulosten perusteella suunnitellut aukotukset voidaan toteuttaa melko vähäisillä ja yksinkertaisilla rakenteellisilla vahvistuksilla. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin kiinnittää huomiota työjärjestykseen ja työnaikaiseen tuentaan, jotta rakenteisiin ei pääse syntymään pysyviä muodonmuutoksia.
Kiinteistössä toteutettiin useita erilaisia aukotuksia välipohjiin, joista rajattiin opinnäytetyöhön tutkimuksen kannalta olennaisimmat. Valituilla tutkimuksen kohteilla oli suurimmat vaikutukset välipohjan rakenteelliseen toimintaan, ja siten tutkimus päätettiin rajata vain niiden tutkimiseen.
Kaksinkertainen liittorakennevälipohja, toiselta nimeltään Lohjan pysäköintitalojärjestelmä, on rakennejärjestelmä, jossa esijännitettyjen liittorakenteiden avulla pyritään luomaan kaikissa kuormitustilanteissa kokonaan puristettu rakenne. Tällöin rakenne on pääosin vesitiivis ilman erillistä vedeneristepinnoitetta. Ainoastaan epäjatkuvuuskohdat, kuten liikuntasaumat, vaativat erillisen tiivistyksen.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä rakennejärjestelmän perustoimintaan lähtötilanteessa kirjallisuutta apuna käyttäen. Tämän pohjalta luotiin Mathcad -laskentapohjat kuorilaattojen sekä betoni-teräs -liittopalkkien tutkimista varten. Tämän jälkeen luotiin FEM -laskentamallit lähtötilanteiden kuormitusyhdistelmillä sekä aukotetun rakenteen kuormitusyhdistelmillä. Lähtötilanteen FEM -mallien tuloksia verrattiin ensin Mathcad -laskelmiin ja kun niiden tulokset olivat linjassa keskenään, verrattiin tuloksia vielä aukotetun rakenteen FEM -malliin. Vertailtavat tulokset olivat kentän ja tukialueen taivutusmomentit sekä leikkausvoimat. Näiden lisäksi laskentapohjilla voidaan arvioida liittorakenteen elementin ja pintabetonin välisen työsauman leikkauskestävyyttä sekä taipumia.
Laskelmien lopputulosten perusteella suunnitellut aukotukset voidaan toteuttaa melko vähäisillä ja yksinkertaisilla rakenteellisilla vahvistuksilla. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin kiinnittää huomiota työjärjestykseen ja työnaikaiseen tuentaan, jotta rakenteisiin ei pääse syntymään pysyviä muodonmuutoksia.