Työkaarijohtamisen kehittäminen koulutusorganisaatiossa
Kettunen, Laura (2020)
Kettunen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320087
Tiivistelmä
Työkaarijohtamisella parannetaan henkilöstön työhyvinvointia tukemalla yksilöllisesti työntekijän voimavaroja työuran eri vaiheissa. Näin luodaan edellytyksiä pidemmille työurille ja organisaation paremmalle tuottavuudelle.
Tämä opinnäytetyö syntyi kohdeorganisaation aidosta tarpeesta työkaarijohtamisen kehittämiseksi. Työn tavoitteena oli selvittää, miten työkaarijohtamisen käytänteet esiintyivät tutkimushetkellä keskiasteen ammatillisen koulutusorganisaation esimiestyössä sekä johtamisessa. Jotta työstä koulutusorganisaatiossa voidaan tehdä kaikille parempaa, on tärkeää kartoittaa mihin kehittämistoimia tulee kohdistaa, eli mitä työkaarijohtamisen keinoja tarvitaan työhyvinvoinnin ja tuottavuuden edistämiseksi. Kehittämistarpeet selvitettiin tutkimuskyselyllä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerättiin kohdeorganisaation henkilöstölle toteutetun selainpohjaisen kyselylomakkeen avulla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kohdeorganisaatioon räätälöityä vakioitua kyselylomaketta ja tutkimusaineisto käsiteltiin suoraa jakaumaa käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy työhyvinvointiin, työkaaren eri vaiheisiin ja näiden johtamiskäytäntöihin.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi selvisivät:
• työn ja muun elämän yhteensovittaminen
• työhyvinvoinnin kehittäminen
• iän huomioiminen johtamisessa
• säännöllinen palautteen saaminen esimieheltä
• osaamisen kehittäminen
• perehdyttäminen
• toimivat sijaisjärjestelyt
• vaikeiden tilanteiden puheeksiotto ja käsittely.
Tutkimustulosten lisäksi opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia ja ideoita tärkeimpien kehittämiskohteiden parantamiseksi sekä prosessikuvauksen työkaarijohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen. Kohdeorganisaatio voi hyödyntää näitä työkaarijohtamisen kehittämis- ja toteutussuunnitelmassaan. Työkaarijohtamisen käytännöt tulisi sisällyttää myös osaksi organisaation strategista ja operatiivista johtamista. Kehittämistyön vaikuttavuus ja parhaat tulokset saavutetaan, kun toiminta on suunnitelmallista ja lähtee organisaation omista tarpeista. Work cycle management improves the well-being of employees by individually supporting their resources at different stages of careers. This creates conditions for longer careers for employees and better productivity for an organization.
This thesis arose from the real need of the client organization to develop work cycle management. The aim of the study was to find out how the practices of work cycle management appeared at the time of the research in the supervision and management of a secondary vocational education organization. In order to make work in the training organization better for everyone, it was considered important to map out where development activities should be targeted, i.e. what means of career management would be needed to promote well-being at work and productivity. Development needs were identified through a research survey.
The study was carried out as a quantitative study, the empirical data of which were collected using a browser-based questionnaire targeted to the staff of the organization which was under scrutiny. A standardized questionnaire tailored to the target organization was used as the data collection method, and the research material was processed using direct distribution. The theoretical framework of the research is focused on well-being at work, the different stages of the work cycle and their management practices.
Based on the research results, the most important areas for development were:
• reconciling work and other life
• development of well-being at work
• taking age into account in management
• regular feedback from the supervisor
• competence development
• orientation
• effective substitute arrangements
• speaking out and dealing with difficult situations.
In addition to the research results, the thesis contains development proposals and ideas for improving the most important development targets, as well as a process description for the development of career management and well-being at work. The client organization can utilize these in its career management development and implementation plan. Career management practices should also be incorporated into the strategic and operational management of the organization. The effectiveness of development work and the best results are achieved when the activities are planned and based on the organization's own needs.
Tämä opinnäytetyö syntyi kohdeorganisaation aidosta tarpeesta työkaarijohtamisen kehittämiseksi. Työn tavoitteena oli selvittää, miten työkaarijohtamisen käytänteet esiintyivät tutkimushetkellä keskiasteen ammatillisen koulutusorganisaation esimiestyössä sekä johtamisessa. Jotta työstä koulutusorganisaatiossa voidaan tehdä kaikille parempaa, on tärkeää kartoittaa mihin kehittämistoimia tulee kohdistaa, eli mitä työkaarijohtamisen keinoja tarvitaan työhyvinvoinnin ja tuottavuuden edistämiseksi. Kehittämistarpeet selvitettiin tutkimuskyselyllä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerättiin kohdeorganisaation henkilöstölle toteutetun selainpohjaisen kyselylomakkeen avulla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kohdeorganisaatioon räätälöityä vakioitua kyselylomaketta ja tutkimusaineisto käsiteltiin suoraa jakaumaa käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy työhyvinvointiin, työkaaren eri vaiheisiin ja näiden johtamiskäytäntöihin.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi selvisivät:
• työn ja muun elämän yhteensovittaminen
• työhyvinvoinnin kehittäminen
• iän huomioiminen johtamisessa
• säännöllinen palautteen saaminen esimieheltä
• osaamisen kehittäminen
• perehdyttäminen
• toimivat sijaisjärjestelyt
• vaikeiden tilanteiden puheeksiotto ja käsittely.
Tutkimustulosten lisäksi opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia ja ideoita tärkeimpien kehittämiskohteiden parantamiseksi sekä prosessikuvauksen työkaarijohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen. Kohdeorganisaatio voi hyödyntää näitä työkaarijohtamisen kehittämis- ja toteutussuunnitelmassaan. Työkaarijohtamisen käytännöt tulisi sisällyttää myös osaksi organisaation strategista ja operatiivista johtamista. Kehittämistyön vaikuttavuus ja parhaat tulokset saavutetaan, kun toiminta on suunnitelmallista ja lähtee organisaation omista tarpeista.
This thesis arose from the real need of the client organization to develop work cycle management. The aim of the study was to find out how the practices of work cycle management appeared at the time of the research in the supervision and management of a secondary vocational education organization. In order to make work in the training organization better for everyone, it was considered important to map out where development activities should be targeted, i.e. what means of career management would be needed to promote well-being at work and productivity. Development needs were identified through a research survey.
The study was carried out as a quantitative study, the empirical data of which were collected using a browser-based questionnaire targeted to the staff of the organization which was under scrutiny. A standardized questionnaire tailored to the target organization was used as the data collection method, and the research material was processed using direct distribution. The theoretical framework of the research is focused on well-being at work, the different stages of the work cycle and their management practices.
Based on the research results, the most important areas for development were:
• reconciling work and other life
• development of well-being at work
• taking age into account in management
• regular feedback from the supervisor
• competence development
• orientation
• effective substitute arrangements
• speaking out and dealing with difficult situations.
In addition to the research results, the thesis contains development proposals and ideas for improving the most important development targets, as well as a process description for the development of career management and well-being at work. The client organization can utilize these in its career management development and implementation plan. Career management practices should also be incorporated into the strategic and operational management of the organization. The effectiveness of development work and the best results are achieved when the activities are planned and based on the organization's own needs.