Teatterimuusikkona toimiminen ja harjoittelu : Cabaret-musikaali Kuopion kaupunginteatterissa
Ojala, Lilja (2020)
Ojala, Lilja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720154
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan teatterimuusikkona toimimisesta ja musikaaliproduktioon valmistautumisesta. Kuopion kaupunginteatterin ohjelmistossa esitettiin kaudella 2019–2020 Cabaret-musikaalia, joka toimi opinnäytetyön taiteellisena osuutena. Työ alkoi keväällä 2019, kun tekijä vastaanotti työtarjouksen teatterista, jonka jälkeen hän valitsi tekevänsä opinnäytetyönsä harjoittelemisesta. Tavoitteena oli havainnoida omaa työskentelyä ja seurata tiedostaen harjoittelun ja oppimisen etenemistä sekä huomata tiettyjä vaiheita oppimiskokemuksissa. Lisäksi tarkoitus oli perehtyä harjoittelemiseen liittyvään teoriaan.
Opinnäytetyön kirjallista työtä tehtiin samaan aikaan käytännön työskentelyn kanssa. Ennakkotyö alkoi nuottien saamisen jälkeen, ja harjoittelu ja sen havainnointi jatkuivat melkein vuoden 2019 loppuun. Teatterityöskentelystä karttuneet havainnot, kokemukset ja ajatukset tekijä taltioi omaan harjoittelupäiväkirjaansa. Harjoittelupäiväkirjan lisäksi tekijä toteutti kolme haastattelua. Haastatteluissa keskusteltiin harjoittelemisesta ja vertailtiin teatterityöhön liittyvää harjoittelua kunkin haastateltavan muuhun harjoitteluun.
Teatterimuusikkona toimimisessa suurin osa työstä on itsenäistä työskentelyä, sillä työryhmä on iso, ja yhteisille harjoituksille varattu aika on rajallinen ja se tulee hyödyntää tehokkaasti. Harjoittelua kannattaa jakaa osiin ja suunnitella, sillä se tehostaa oppimista ja auttaa keskittymisessä. Keskittymisen lisäksi säännöllisyys tukee edistymistä. Kappaleiden kuuntelu etukäteen havaittiin erityisesti hyödylliseksi keinoksi tutustua isoon määrään uusia nuotteja.
Opinnäytetyön kirjallista työtä tehtiin samaan aikaan käytännön työskentelyn kanssa. Ennakkotyö alkoi nuottien saamisen jälkeen, ja harjoittelu ja sen havainnointi jatkuivat melkein vuoden 2019 loppuun. Teatterityöskentelystä karttuneet havainnot, kokemukset ja ajatukset tekijä taltioi omaan harjoittelupäiväkirjaansa. Harjoittelupäiväkirjan lisäksi tekijä toteutti kolme haastattelua. Haastatteluissa keskusteltiin harjoittelemisesta ja vertailtiin teatterityöhön liittyvää harjoittelua kunkin haastateltavan muuhun harjoitteluun.
Teatterimuusikkona toimimisessa suurin osa työstä on itsenäistä työskentelyä, sillä työryhmä on iso, ja yhteisille harjoituksille varattu aika on rajallinen ja se tulee hyödyntää tehokkaasti. Harjoittelua kannattaa jakaa osiin ja suunnitella, sillä se tehostaa oppimista ja auttaa keskittymisessä. Keskittymisen lisäksi säännöllisyys tukee edistymistä. Kappaleiden kuuntelu etukäteen havaittiin erityisesti hyödylliseksi keinoksi tutustua isoon määrään uusia nuotteja.