Toisen asteen pinnallisten palovammojen hoito - Opetusvideo
Rautava, Ulriika; Pousi, Tuuli (2020)
Rautava, Ulriika
Pousi, Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320074
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli tuottaa laadukas ja selkeä kliinisen hoitotyön opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoiden ja opettajien käyttöön. Opetusvideossa käsitellään toisen asteen pinnallisten palovammojen hoitoa sairaala ympäristössä. Työssä keskitytään palovamman mekaaniseen puhdistamiseen ja sitomiseen. Video sisältää myös toimenpiteeseen tarvittavat välineet sekä aseptiikan ohjauksen. Tätä toiminnallista opinnäytetyötä voi hyödyntää sairaanhoitotyön tutkinnossa palovammojen hoidon opiskelussa sekä opiskelijat että opettajat. Tavoitteena, on ollut lisätä sairaanhoitaja opiskelijoiden valmiuksia aseptiseen ja oikeanlaiseen työskentelyyn toisen asteen pinnallisten palovammojen hoidossa sairaala ympäristössä. Opinnäytetyötä ohjasi seuraavat kysymykset; miten II asteen pinnallisia palovammoja hoidetaan vuodeosasto vaiheessa, mikä rooli aseptiikalla on palovammojen hoidossa ja millainen on hyvä opetusvideo.
Toiminnallinen opinnäytetyö luotiin etsimällä näyttöön perustuvaa tietoa erinäisistä lähteistä, kuten tietokannoista. Teoriatietoa haettiin palovammojen luokituksesta, mekaanisesta puhdistamisesta ja sitomisesta sairaala ympäristössä sekä aseptiikasta. Teoriatieto tarvittiin myös hyvän opetusvideon piirteistä, sekä siitä, miksi opetusvideo on hyvä tapa opettaa kyseinen aihe. Teoriatietoon pohjaten kuvattiin ja editoitiin opetusvideo aiheesta käsikirjoituksen mukaisesti ja työn kohderyhmä huomioiden.
Toiminnallinen opinnäytetyö luotiin etsimällä näyttöön perustuvaa tietoa erinäisistä lähteistä, kuten tietokannoista. Teoriatietoa haettiin palovammojen luokituksesta, mekaanisesta puhdistamisesta ja sitomisesta sairaala ympäristössä sekä aseptiikasta. Teoriatieto tarvittiin myös hyvän opetusvideon piirteistä, sekä siitä, miksi opetusvideo on hyvä tapa opettaa kyseinen aihe. Teoriatietoon pohjaten kuvattiin ja editoitiin opetusvideo aiheesta käsikirjoituksen mukaisesti ja työn kohderyhmä huomioiden.