Seurustelu : Seksuaalikasvatuspäivä kahdeksasluokkalaisille
Lappeteläinen, Päivi; Kukkonen, Linnea (2020)
Lappeteläinen, Päivi
Kukkonen, Linnea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090420122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090420122
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas seksuaalikasvatuspäivä nuorille. Opinnäytetyön seksuaalikasvatuspäivä toteutettiin yhteistyössä neljän muun opinnäytetyöparin kanssa ja jokaisella oli päivälle oma aihealueensa. Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina ja toimeksiantajina toimivat Tyttöjen talo sekä Poikien talo.
Meidän aiheemme ja työpajamme tarkoitus seksuaalikasvatuspäivässä kehittyi suunnitteluvaiheessa seksuaalisen mielihyvän käsittelemisestä seurusteluun, jotta aiheemme sopisi paremmin lopullisen kohderyhmän ikätasolle. Aiheen käsittelyn perustimme systemaattisella tavalla tietokannoista ja muista relevanteista lähteistä kokoamaamme tutkimus- ja asiantuntijatietoon.
Opinnäytetyömme tuotoksena oli työpaja osana seksuaalikasvatuspäivää 8.-luokkalaisille helsinkiläisessä koulussa. Suunnittelimme ja toteutimme keskustelevan työpajan, johon kuului keskustelua aktivoiva tehtävä. Työpajaamme osallistui kuusi luokkaa, yhteensä noin 100 oppilasta, jotka kukin jaettiin noin viiden hengen pienryhmiin. Pienryhmät kiersivät työpajat ja viettivät yhdellä työpajalla aikaa noin yhdeksän minuuttia.
Palaute nuorilta oli vähäsanaista, mutta annetun palautteen perusteella työpajamme herätti nuorissa ajatuksia seurustelusta ja kuinka toimia mahdollisissa haastavissa tilanteissa. Niin palautteiden kuin oman kokemuksemmekin perusteella ajan rajallisuus heikensi työpajan laatua. Etenkin oma keskusteleva lähestymistapamme olisi tarvinnut pitempää aikaa nuorten kanssa. Opinnäytetyömme perusteella suosittelisimmekin jatkossa vastaavalle päivälle rauhallisempaa tahtia ja pidempiä aikoja yhden pienryhmän kanssa, jotta nuorten kanssa päästäisiin käymään asioita perusteellisesti läpi ja jotta aikaa jäisi enemmän nuorten mielessä herääville ajatuksille ja kysymyksille.
Meidän aiheemme ja työpajamme tarkoitus seksuaalikasvatuspäivässä kehittyi suunnitteluvaiheessa seksuaalisen mielihyvän käsittelemisestä seurusteluun, jotta aiheemme sopisi paremmin lopullisen kohderyhmän ikätasolle. Aiheen käsittelyn perustimme systemaattisella tavalla tietokannoista ja muista relevanteista lähteistä kokoamaamme tutkimus- ja asiantuntijatietoon.
Opinnäytetyömme tuotoksena oli työpaja osana seksuaalikasvatuspäivää 8.-luokkalaisille helsinkiläisessä koulussa. Suunnittelimme ja toteutimme keskustelevan työpajan, johon kuului keskustelua aktivoiva tehtävä. Työpajaamme osallistui kuusi luokkaa, yhteensä noin 100 oppilasta, jotka kukin jaettiin noin viiden hengen pienryhmiin. Pienryhmät kiersivät työpajat ja viettivät yhdellä työpajalla aikaa noin yhdeksän minuuttia.
Palaute nuorilta oli vähäsanaista, mutta annetun palautteen perusteella työpajamme herätti nuorissa ajatuksia seurustelusta ja kuinka toimia mahdollisissa haastavissa tilanteissa. Niin palautteiden kuin oman kokemuksemmekin perusteella ajan rajallisuus heikensi työpajan laatua. Etenkin oma keskusteleva lähestymistapamme olisi tarvinnut pitempää aikaa nuorten kanssa. Opinnäytetyömme perusteella suosittelisimmekin jatkossa vastaavalle päivälle rauhallisempaa tahtia ja pidempiä aikoja yhden pienryhmän kanssa, jotta nuorten kanssa päästäisiin käymään asioita perusteellisesti läpi ja jotta aikaa jäisi enemmän nuorten mielessä herääville ajatuksille ja kysymyksille.