Tekijöiden kokemuksia tilusjärjestelyiden käynnistämisistä
Vierula, Samuli Joona (2020)
Lataukset:
Vierula, Samuli Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720204
Tiivistelmä
Tilusjärjestelyselvityksessä kartoitetaan tilusjärjestelyiden kannatus maanomis-tajissa. Selvityksessä määritellään hankkeen kustannukset ja hyödyt. Laskel-man hyötyjen tulee olla kustannuksia isommat ja tilusjärjestelyillä tulee olla maanomistajien keskuudessa vahva kannatus, mikäli tilusjärjestelyselvitykses-tä edetään tilusjärjestelytoimitukseen.
Tutkimus perustuu kesäkuussa 2020 Maanmittauslaitoksen toimitusinsinöö-reille ja hankevastaaville tekemääni Webropol-verkkokyselyyn aiheesta ”Miten saamme tilusjärjestelyselvitykset alueellisiksi tilusjärjestelyiksi”. Kysely lähetet-tiin tilusjärjestely-vastuualueen 40 toimitusinsinöörille ja hankevastaavalle Pohjoisen, Eteläisen ja Läntisen alueen palveluyksikköön. Kyselyyn vastan-neiden määrä oli 23.
Maanomistajat katsovat tilannetta oman tilakokonaisuutensa kautta ja arvioivat hyötyjä sen perusteella. On tärkeätä, että Maanmittauslaitoksen asiantuntijat tuovat hyötykeskusteluun jo selvitysvaiheessa uusia näkökulmia, joita maa-omistaja ei välttämättä ole miettinyt. Maanomistajien ja asiantuntijan välisiin tapaamisiin on hyvä valmistautua huolellisesti tutustumalla yksittäisen maan-omistajan tilakokonaisuuteen jo etukäteen ja aikaansaada siten vuorovaikut-teinen ja hyödyllinen keskustelu.
Yleisesti mielletään, että hyvää asiakaspalvelua on yrittää ennakoida ja täyttää asiakkaan odotukset, tarpeet ja toiveet. Tässä kyselytutkimuksessa haastatelta-vien vastaukset, kuten esimerkiksi aktiivinen yhteydenpito, henkilökohtaiset tapaamiset, maanomistajien odotusten huomioiminen, tilusjärjestelyjen hyöty-jen esille tuominen viittasivat juuri tähän hyvään asiakaspalveluun selvitysvai-heessa. Toki on muistettava, että tilusjärjestelyiden haasteet eivät rajoitu maanomistajien kanssa toimimiseen, vaan Maanmittauslaitoksen henkilökun-nan on pystyttävä hallitsemaan kokonaisuutta, jossa maanomistajien asiakas-palvelu on yksi, joskin hyvin merkittävä, osa kokonaisuutta.
Tutkimus perustuu kesäkuussa 2020 Maanmittauslaitoksen toimitusinsinöö-reille ja hankevastaaville tekemääni Webropol-verkkokyselyyn aiheesta ”Miten saamme tilusjärjestelyselvitykset alueellisiksi tilusjärjestelyiksi”. Kysely lähetet-tiin tilusjärjestely-vastuualueen 40 toimitusinsinöörille ja hankevastaavalle Pohjoisen, Eteläisen ja Läntisen alueen palveluyksikköön. Kyselyyn vastan-neiden määrä oli 23.
Maanomistajat katsovat tilannetta oman tilakokonaisuutensa kautta ja arvioivat hyötyjä sen perusteella. On tärkeätä, että Maanmittauslaitoksen asiantuntijat tuovat hyötykeskusteluun jo selvitysvaiheessa uusia näkökulmia, joita maa-omistaja ei välttämättä ole miettinyt. Maanomistajien ja asiantuntijan välisiin tapaamisiin on hyvä valmistautua huolellisesti tutustumalla yksittäisen maan-omistajan tilakokonaisuuteen jo etukäteen ja aikaansaada siten vuorovaikut-teinen ja hyödyllinen keskustelu.
Yleisesti mielletään, että hyvää asiakaspalvelua on yrittää ennakoida ja täyttää asiakkaan odotukset, tarpeet ja toiveet. Tässä kyselytutkimuksessa haastatelta-vien vastaukset, kuten esimerkiksi aktiivinen yhteydenpito, henkilökohtaiset tapaamiset, maanomistajien odotusten huomioiminen, tilusjärjestelyjen hyöty-jen esille tuominen viittasivat juuri tähän hyvään asiakaspalveluun selvitysvai-heessa. Toki on muistettava, että tilusjärjestelyiden haasteet eivät rajoitu maanomistajien kanssa toimimiseen, vaan Maanmittauslaitoksen henkilökun-nan on pystyttävä hallitsemaan kokonaisuutta, jossa maanomistajien asiakas-palvelu on yksi, joskin hyvin merkittävä, osa kokonaisuutta.