Sosiaalisen median kehittäminen Instagramissa ja Facebookissa : Kehittämistutkimus Vepsäläinen Vaasa
Annala, Karoliina (2020)
Annala, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020350
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohdeyritykseksi on valittu huonekalu- ja sisustussuunnitteluliike Vepsäläinen ja yrityksestä tehtävät sosiaalisen median haastattelut on rajattu Vaasan Vepsäläiseen. Tarkoituksena on pohtia tapoja kehittää ja tehdä yrityksen sosiaalisesta mediasta kiinnostavampi ja samalla asiakasystävällisempi, niin vanhoille kuin uusillekin asiakkaille. Tutkimusongelma työssä on se, miten Vepsäläinen voisi kehittää sosiaalisen median markkinointiaan. Tutkimuksen tehtävä on saada vastauksia ja mahdollisia kehittämisideoita tähän kyseiseen tutkimusongelmaan.
Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median käsitteestä ylätasolla ja keskittyen Instagramiin ja Facebookiin. Lisäksi perehdytään sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä tämän suunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin, kuten kodin symbolinen merkitys, toimialan muutokset ja asiakkaan mielikuvan muodostumiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa käsitellään myös markkinointiviestintää ja sen työkaluja, kuten digitaalista markkinointiviestintää. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua tutkimusvälineenä. Osallistujia kyselyhaastatteluun mukaan saatiin 15 henkilöä, jotka ovat satunnaisia Vaasan Vepsäläisen asiakkaita.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että asiakkaiden mielikuva yrityksestä on hyvin samankaltainen: Yritys on samalla hintava, mutta laadukkaat tuotteet ja design kuitenkin sellaisenaan kestäviä ja näin ekologisiakin – unohtamatta tuotteiden visuaalista toimivuutta ja käyttöystävällisyyttä omaan sisustukseen ja ostotarpeisiin. Yhä useampi seuraa sisustamiseen liittyviä asioita sosiaalisesta mediasta tai muista viestinnän kanavista. Useat asiakkaat ostavat huonekaluja ja niihin liittyviä palveluita vallitsevien trendien mukaan, yhdistäen samalla omaa sisustusmakua ja kestäviä valintoja. Vaikka hinta on tärkeä kriteeri ostopäätöksissä, tuotteiden ulkonäkö, tekninen toimivuus ja kestävyys menevät tämän edelle.
Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median käsitteestä ylätasolla ja keskittyen Instagramiin ja Facebookiin. Lisäksi perehdytään sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä tämän suunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin, kuten kodin symbolinen merkitys, toimialan muutokset ja asiakkaan mielikuvan muodostumiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa käsitellään myös markkinointiviestintää ja sen työkaluja, kuten digitaalista markkinointiviestintää. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua tutkimusvälineenä. Osallistujia kyselyhaastatteluun mukaan saatiin 15 henkilöä, jotka ovat satunnaisia Vaasan Vepsäläisen asiakkaita.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että asiakkaiden mielikuva yrityksestä on hyvin samankaltainen: Yritys on samalla hintava, mutta laadukkaat tuotteet ja design kuitenkin sellaisenaan kestäviä ja näin ekologisiakin – unohtamatta tuotteiden visuaalista toimivuutta ja käyttöystävällisyyttä omaan sisustukseen ja ostotarpeisiin. Yhä useampi seuraa sisustamiseen liittyviä asioita sosiaalisesta mediasta tai muista viestinnän kanavista. Useat asiakkaat ostavat huonekaluja ja niihin liittyviä palveluita vallitsevien trendien mukaan, yhdistäen samalla omaa sisustusmakua ja kestäviä valintoja. Vaikka hinta on tärkeä kriteeri ostopäätöksissä, tuotteiden ulkonäkö, tekninen toimivuus ja kestävyys menevät tämän edelle.