Ammattiopisto Luovin opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutussuhteistaan
Huttunen, Hanna; Kivelä, Hanna (2011)
Huttunen, Hanna
Kivelä, Hanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014419
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ammattiopisto Luovin ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutussuhteistaan. Tutkimustulosten kautta opiskelijoiden kanssa työtä tekevät ammattilaiset saavat tietoa opiskelijoiden kokemuksista, mikä auttaa heitä omien työtapojensa kehittämisessä. Tutkimuksessa haetaan vastausta tutkimustehtävään: Millaisia kokemuksia opiskelijoilla on vuorovaikutussuhteistaan opiskelutovereihin, ohjaajiin ja opettajiin?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista oppimisympäristöä ja vuorovaikutusta osana sosiaalista oppimisympäristöä. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutetaan fenomenologisen taustafilosofian pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2011 teemahaastattelemalla viittä 16–19 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat vuorovaikutussuhteet opiskelutovereihin tärkeänä sekä koulussa jaksamisen että vapaa-ajan mielekkyyden kannalta. Opiskelijoiden mielestä ohjaajan rooli on tukea ja kannustamaa tunneilla heidän opiskeluaan sekä auttaa opiskelijoita käytännön asioissa. Opettaja koettiin tärkeäksi auktoriteetiksi luokassa ja hänen tulee kohdella opiskelijoita johdonmukaisesti ja tasa-arvoisesti asettaen opiskelijoille opiskelua ohjaavia rajoja. Luovi koettiin positiivisena sosiaalisena oppimisympäristönä, jossa ei esiinny kiusaamista. Pääkehittämistarve opiskelijoiden mielestä oli tärkeiden asioiden tiedottaminen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista oppimisympäristöä ja vuorovaikutusta osana sosiaalista oppimisympäristöä. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutetaan fenomenologisen taustafilosofian pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2011 teemahaastattelemalla viittä 16–19 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat vuorovaikutussuhteet opiskelutovereihin tärkeänä sekä koulussa jaksamisen että vapaa-ajan mielekkyyden kannalta. Opiskelijoiden mielestä ohjaajan rooli on tukea ja kannustamaa tunneilla heidän opiskeluaan sekä auttaa opiskelijoita käytännön asioissa. Opettaja koettiin tärkeäksi auktoriteetiksi luokassa ja hänen tulee kohdella opiskelijoita johdonmukaisesti ja tasa-arvoisesti asettaen opiskelijoille opiskelua ohjaavia rajoja. Luovi koettiin positiivisena sosiaalisena oppimisympäristönä, jossa ei esiinny kiusaamista. Pääkehittämistarve opiskelijoiden mielestä oli tärkeiden asioiden tiedottaminen.