Unreal Enginen soveltuvuus aloittelevalle pelintekijälle
Niinimäki, Lauri (2020)
Niinimäki, Lauri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320647
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvin Unreal Engine soveltuu aloittelevalle pelintekijälle, kuinka hyvin sen käyttämiseen löytyy ohjeita, ja kuinka helposti pelin voi tehdä ilman koodauskokemusta käyttäen hyväksi pelimoottorin sisäistä visuaalista Blueprint-koodauskieltä.
Unreal Engine valittiin pelimoottoriksi, koska sitä pidetään yleisesti aloittavalle pelintekijälle vaikeampana, kuin joitakin muita kilpailevia pelimoottoreita. Opinnäytetyön tekijällä ei ollut sen käytöstä aikaisempaa kokemusta.
Opinnäytetyöhön kehitettiin oma demopeli, joka on tehty internetistä löydettyjen ohjeiden ja tutoriaalien avulla sekä tekemällä peliin omia mallinnuksia. Unreal Engine -pelimoottorin lisäksi opinnäytetyössä käytettiin Blender-ohjelmaa 3D-mallien tekemiseen ja Krita-ohjelmalla tehtiin osa 2D-grafiikoista. Peli saatiin opinnäytetyön aikana valmiiksi siihen asti, että se voisi toimia demona isomman pelin esittelemiseen.
Unreal Engine valittiin pelimoottoriksi, koska sitä pidetään yleisesti aloittavalle pelintekijälle vaikeampana, kuin joitakin muita kilpailevia pelimoottoreita. Opinnäytetyön tekijällä ei ollut sen käytöstä aikaisempaa kokemusta.
Opinnäytetyöhön kehitettiin oma demopeli, joka on tehty internetistä löydettyjen ohjeiden ja tutoriaalien avulla sekä tekemällä peliin omia mallinnuksia. Unreal Engine -pelimoottorin lisäksi opinnäytetyössä käytettiin Blender-ohjelmaa 3D-mallien tekemiseen ja Krita-ohjelmalla tehtiin osa 2D-grafiikoista. Peli saatiin opinnäytetyön aikana valmiiksi siihen asti, että se voisi toimia demona isomman pelin esittelemiseen.