3–5 -vuotiaan lapsen fyysisen aktiivisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : Näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilta
Jussi-Pekka, Reetta (2020)
Jussi-Pekka, Reetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten 3–5 –vuotiaiden lasten parissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat työssään varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Halusin kartoittaa, miten varhaiskasvatusympäristöissä mahdollistetaan lapsen fyysinen aktiivisuus. Lisäksi selvitin, minkälaisia pedagogisia ja toiminnallisia menetelmiä varhaiskasvatuksen opettajilla on käytössä lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö, jonka aineisto on kerätty haastattelujen kautta. Toteutin kesän 2020 aikana neljä yksilöhaastattelua varhaiskasvatuksen opettajille, jotka olivat työskennelleet edellisen toimintakauden 3–5 –vuotiaiden lasten parissa. Tuloksissa on yhdistetty varhaiskasvatuksen opettajien vastaukset teoriatietoon, jotta on saatu kokonaisvaltainen näkemys käsitellystä aiheesta. Teoriatietona on hyödynnetty varhaiskasvatusta ohjaavia määräyksiä, säädöksiä ja suosituksia sekä aihetta koskevaa kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat, että varhaiskasvatuksessa on huomioitu vaihtelevasti lapsen fyysisen aktiivisuuden suositukset. Tämä vaikuttaa suoraan lapsen fyysisen aktiivisuuden määrään. Sitä pyritään tukemaan varhaiskasvatuksessa mahdollisimman monipuolisesti. Merkittävimmin asiaan voidaan vaikuttaa kasvattajan omalla asenteella ja mallilla. Lapsen fyysiseen aktiivisuuteen voidaan vaikuttaa myös kiinnittämällä huomiota varhaiskasvatusympäristöihin ja toiminnan monipuoliseen suunnitteluun. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajilla on käytössä monipuolisesti erilaisia toiminnallisia ja pedagogisia menetelmiä lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemiseksi. Varhaiskasvatuksen opettajat pystyvät integroimaan liikuntaa ja liikettä oikeastaan kaikkeen mahdolliseen toimintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella olisi hyvä jatkossa pohtia etenkin sitä, miten sisätiloissa voisi fyysisen aktiivisuuden laatua parantaa sekä kiinnittää enemmän huomiota siirtymätilanteisiin ja niiden fyysisen aktiivisuuden laatuun. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia on hyvä käydä läpi säännöllisesti työyhteisössä ja pohtia, miten ne tällä hetkellä toteutuvat varhaiskasvatusyksikössä. Toimintaa voidaan kehittää havaittujen tarpeiden pohjalta.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö, jonka aineisto on kerätty haastattelujen kautta. Toteutin kesän 2020 aikana neljä yksilöhaastattelua varhaiskasvatuksen opettajille, jotka olivat työskennelleet edellisen toimintakauden 3–5 –vuotiaiden lasten parissa. Tuloksissa on yhdistetty varhaiskasvatuksen opettajien vastaukset teoriatietoon, jotta on saatu kokonaisvaltainen näkemys käsitellystä aiheesta. Teoriatietona on hyödynnetty varhaiskasvatusta ohjaavia määräyksiä, säädöksiä ja suosituksia sekä aihetta koskevaa kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat, että varhaiskasvatuksessa on huomioitu vaihtelevasti lapsen fyysisen aktiivisuuden suositukset. Tämä vaikuttaa suoraan lapsen fyysisen aktiivisuuden määrään. Sitä pyritään tukemaan varhaiskasvatuksessa mahdollisimman monipuolisesti. Merkittävimmin asiaan voidaan vaikuttaa kasvattajan omalla asenteella ja mallilla. Lapsen fyysiseen aktiivisuuteen voidaan vaikuttaa myös kiinnittämällä huomiota varhaiskasvatusympäristöihin ja toiminnan monipuoliseen suunnitteluun. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajilla on käytössä monipuolisesti erilaisia toiminnallisia ja pedagogisia menetelmiä lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemiseksi. Varhaiskasvatuksen opettajat pystyvät integroimaan liikuntaa ja liikettä oikeastaan kaikkeen mahdolliseen toimintaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella olisi hyvä jatkossa pohtia etenkin sitä, miten sisätiloissa voisi fyysisen aktiivisuuden laatua parantaa sekä kiinnittää enemmän huomiota siirtymätilanteisiin ja niiden fyysisen aktiivisuuden laatuun. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia on hyvä käydä läpi säännöllisesti työyhteisössä ja pohtia, miten ne tällä hetkellä toteutuvat varhaiskasvatusyksikössä. Toimintaa voidaan kehittää havaittujen tarpeiden pohjalta.