Huolinnan ja lähettämön yhteistyön kehittäminen
Lashkul, Maria (2020)
Lashkul, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420697
Tiivistelmä
Logistiikan kehittymisen perusta on toimintojen integroituminen yhä tiiviimmin toisiinsa. Tämä edellyttää yhteistyötä ja läpinäkyvyyttä henkilöstön ja toimittajien kanssa. Tiedon läpinäkyvyyden varmistaminen ennaltaehkäisee virheitä, vähentää varastointia ja lyhentää läpimenoaikoja.
Tämä työ keskittyy tiedon läpinäkyvyyteen ja sen kehittämiseen. Työn tavoitteena oli luoda lähetyksen valmisteluprosessiin kehitysehdotuksia, jotka kehittäisivät huolinnan ja lähettämön välistä yhteistyötä sekä edistäisivät tiedonvälitystä huolinnan ja lähettämön välillä. Kyseiset osastot toimivat tiiviisti yhdessä lähetyksen valmistelun aikana, ja niiden välinen yhteistoiminta on merkittävä. Tehtävänä oli vastata kysymyksiin, minkä takia lähetyksen valmistelu ei toimi Lean-ajattelun mukaan, kuin on suunniteltu, ja mistä syistä lähetysten valmisteluissa melkein aina ilmenee häiriöitä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin sekä havainnoimalla ja kartoittamalla toimintaympäristöä. Haastateltavina olivat huolitsijat ja lähettämöntyöntekijät, jotka ovat oman työnsä asiantuntijoita ja olivat tärkein tietolähde tässä tutkimuksessa. Näiden menetelmien avulla luotiin nykytila-analyysi, etsittiin haasteita ja luotiin sopivia kehitysehdotuksia ongelmien ratkomiseksi.
Lopputuloksena oli todettu, että lähettämön lähetysten valmisteluprosesseissa on liian paljon manuaalista ja paperillista toimintaa, joiden takia tietovirran läpinäkyvyys huolinnan ja lähettämön välillä on heikkoa. Jatkuvien tulostusongelmien, tiedon puutteellisuuden/virheellisyyden ja muutoksien vuoksi paperitoiminta on saatava loppumaan ja otettava käyttöön moderniin teknologiaan perustuva tunnistusjärjestelmä. Tunnistusjärjestelmä vähentäisi viestintään, tulostukseen ja manuaaliseen toimintaan liittyviä haasteita huomattavasti. Yhdistämällä tunnistusjärjestelmä paikalliseen toiminnanohjausjärjestelmään tiedot päivittyisivät automaattisesti käytön aikana ja manuaalinen tiedonsiirtäminen saataisiin loppumaan.
Tämä työ keskittyy tiedon läpinäkyvyyteen ja sen kehittämiseen. Työn tavoitteena oli luoda lähetyksen valmisteluprosessiin kehitysehdotuksia, jotka kehittäisivät huolinnan ja lähettämön välistä yhteistyötä sekä edistäisivät tiedonvälitystä huolinnan ja lähettämön välillä. Kyseiset osastot toimivat tiiviisti yhdessä lähetyksen valmistelun aikana, ja niiden välinen yhteistoiminta on merkittävä. Tehtävänä oli vastata kysymyksiin, minkä takia lähetyksen valmistelu ei toimi Lean-ajattelun mukaan, kuin on suunniteltu, ja mistä syistä lähetysten valmisteluissa melkein aina ilmenee häiriöitä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin sekä havainnoimalla ja kartoittamalla toimintaympäristöä. Haastateltavina olivat huolitsijat ja lähettämöntyöntekijät, jotka ovat oman työnsä asiantuntijoita ja olivat tärkein tietolähde tässä tutkimuksessa. Näiden menetelmien avulla luotiin nykytila-analyysi, etsittiin haasteita ja luotiin sopivia kehitysehdotuksia ongelmien ratkomiseksi.
Lopputuloksena oli todettu, että lähettämön lähetysten valmisteluprosesseissa on liian paljon manuaalista ja paperillista toimintaa, joiden takia tietovirran läpinäkyvyys huolinnan ja lähettämön välillä on heikkoa. Jatkuvien tulostusongelmien, tiedon puutteellisuuden/virheellisyyden ja muutoksien vuoksi paperitoiminta on saatava loppumaan ja otettava käyttöön moderniin teknologiaan perustuva tunnistusjärjestelmä. Tunnistusjärjestelmä vähentäisi viestintään, tulostukseen ja manuaaliseen toimintaan liittyviä haasteita huomattavasti. Yhdistämällä tunnistusjärjestelmä paikalliseen toiminnanohjausjärjestelmään tiedot päivittyisivät automaattisesti käytön aikana ja manuaalinen tiedonsiirtäminen saataisiin loppumaan.