Tunnearvo näkökulmana muotoiluun
Nummi, Sanna-Marja (2011)
Nummi, Sanna-Marja
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520710
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia ominaisuuksia ja tarinoita liittyy tunnearvokkaisiin esineisiin. Tarkoituksena oli myös tutkia, miten tunnearvoa voidaan hyödyntää muotoilun tietoisena lähtökohtana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja sen keinoja, kuten harkinnanvaraisella otannalla tehtyjä teemahaastatteluja ihmisten kokemasta tunnearvosta.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnettiin tekstiilimalliston ja siihen kuuluvien painokangaskuosien suunnitteluprosessissa. Suunnitellun malliston tarkoituksena on herättää ihmisissä myönteisiä tunteita samaan tapaan kuin tunnearvokas esine omistajassaan. Suunnittelun inspiraationa käytettiin tutkimuksessa esiin tulleita esineitä. Näistä saatua kuvallista materiaalia hyödynnettiin myös kuosisuunnittelussa.
Tutkimuksen tulosten mukaan esineisiin kohdistuva tunnearvo ilmentää ihmisten tarvetta saada ympärilleen merkityksellisiä esineitä. Havainnoimalla tällaisia esineitä voidaan saada työkaluja myös merkitykselliseen muotoiluun. Muotoilun yhtenä tavoitteena voidaan pitää juuri tunnearvokkaiden esineiden tuottamista esinemaailmaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tekstiilimalliston ensimmäinen tuote ja siinä käytettävä painokangaskuosi. The objective of the thesis was to examine objects, which have sentimental value, and the stories behind such items. Another aim was to find out how sentimental value can be used as an aspect to product design. Finally, the intention was to document the objects and stories used as a material in this study.
Qualitative method was applied. The information for the study was gathered by interviewing people who have sentimentally valued items and by photographing the items.
The results of the research were that sentimentally valued objects indicate that people want to surround themselves with meaningful objects. Similarities can be found in the stories involving sentimentally valued items. Design can use this information to design more meaningful and sentimentally appealing products.
Designers should take in to consideration also the sentimental needs of the consumer. Producing sentimentally valued objects can be regarded as one of the goals of design.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnettiin tekstiilimalliston ja siihen kuuluvien painokangaskuosien suunnitteluprosessissa. Suunnitellun malliston tarkoituksena on herättää ihmisissä myönteisiä tunteita samaan tapaan kuin tunnearvokas esine omistajassaan. Suunnittelun inspiraationa käytettiin tutkimuksessa esiin tulleita esineitä. Näistä saatua kuvallista materiaalia hyödynnettiin myös kuosisuunnittelussa.
Tutkimuksen tulosten mukaan esineisiin kohdistuva tunnearvo ilmentää ihmisten tarvetta saada ympärilleen merkityksellisiä esineitä. Havainnoimalla tällaisia esineitä voidaan saada työkaluja myös merkitykselliseen muotoiluun. Muotoilun yhtenä tavoitteena voidaan pitää juuri tunnearvokkaiden esineiden tuottamista esinemaailmaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tekstiilimalliston ensimmäinen tuote ja siinä käytettävä painokangaskuosi.
Qualitative method was applied. The information for the study was gathered by interviewing people who have sentimentally valued items and by photographing the items.
The results of the research were that sentimentally valued objects indicate that people want to surround themselves with meaningful objects. Similarities can be found in the stories involving sentimentally valued items. Design can use this information to design more meaningful and sentimentally appealing products.
Designers should take in to consideration also the sentimental needs of the consumer. Producing sentimentally valued objects can be regarded as one of the goals of design.
