Defining IT performance metrics during value creation from business demand to deployment
Sjölund, Oskar (2020)
Sjölund, Oskar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520724
Tiivistelmä
This study was conducted in the form of a project for an international company. The objective is to determine how effectively the current metrics at the case company support a transition towards a more agile and Lean organization. The objective is to also propose metric changes with balanced focus on all relevant aspects of measurement covering the entire value chain. The proposed metrics should also help in transitioning towards a Lean and agile organization. The study consists of seven sections and it was conducted following a qualitative case study method. It is based on first carrying out a current state analysis to determine the company’s current IT performance measuring practices and the desired state of measuring and then exploring existing knowledge and industry best practices for solutions. The current state analysis revealed four key focus areas: business value, quality, agile metrics, and visibility from idea to benefit realization. To conclude, the current state of measuring IT performance in the case company was not supportive of a transition towards a Lean and agile organization with not enough focus on all relevant aspects of measurement. The outcome of this study consists of a proposal, where a gap analysis shows the gap between the current state and the desired state of measuring including the recommendations on how to help move towards the desired state. Placing more focus on measuring customer satisfaction and enabling agile development teams in choosing metrics relevant to their work was suggested as well as a lead time metric to provide more visibility from idea to benefit realization from the time perspective. The expected improvements by implementing the proposed changes include more relevant and accurate measurements. Tämä opinnäytetyö suoritettiin projektin muodossa kansainväliselle yritykselle. Tavoitteena oli määrittää, kuinka tehokkaasti nykyiset suorituskyvyn mittarit kohdeyrityksessä tukevat organisaation siirtymää ketterän toimintamallin ja Lean-toimintamallin suuntaan. Tavoitteeseen kuuluu esittää kehitysehdotuksia nykyisiin mittareihin, jotta ne kattaisivat kaikki olennaiset mittaamisen näkökulmat koko arvoketjussa. Ehdotettujen mittareiden tulisi myös tukea ketterän toimintamallin ja Lean-toimintamallin omaksumista. Opinnäytetyössä on seitsemän osaa, ja se suoritettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen strategialla. Tutkimuksessa suoritetaan ensiksi nykytila-analyysi, jossa määritellään yrityksen nykyiset suorituskyvyn mittarit IT-alueella sekä mittaamisen tahtotila. Tämän jälkeen esitetään olemassa olevaa teoriaa ja toimialan parhaita käytäntöjä. Nykytila-analyysin löydökset johtivat neljän painopistealueen valitsemiseen: arvoon, laatuun, ketterän mallin mittareihin ja näkyvyyteen ideasta lähtien hyötyjen realisointiin asti. Opinnäytetyön löydökset osoittivat myös, että nykyiset kohdeyrityksen IT:n suorituskyvyn mittarit eivät tue organisaation siirtymää uusiin toimintamalleihin. Mittarit eivät myöskään ole tasaisesti painottuneet huomioon ottaen kaikki mittaamisen olennaiset näkökulmat. Insinöörityön lopputulos koostuu kehitysehdotuksesta, jossa puuteanalyysi näyttää puutteen mittaamisen nykytilan ja tahtotilan välillä. Lisäksi puuteanalyysissä on suosituksia, joita seuraamalla yritys voi ohjata toimintaansa tahtotilaa kohden. Opinnäytetyön kehitysehdotuksen suositusten mukaisesti keskittymällä asiakastyytyväisyyden mittaamiseen voidaan saavuttaa tarkempia mittaustuloksia. Tämän lisäksi antamalla valtuudet ketterän kehitystyön ryhmille valita itselleen olennaiset mittarit saadaan olennaista tietoa suorituskyvystä. Lead time -mittarilla yritys taas voi parantaa näkyvyyttä ideasta lähtien hyötyjen realisointiin ajan näkökulmasta.