''Kukaan ei ole toisen kanssa samanlainen''
Allén, Heidi (2020)
Allén, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820759
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä seitsemäsluokkalaiset tietävät temperamentti- ja persoonallisuustyypeistä sekä lisätä heidän tietämystä aiheesta. Nuorten näkemyksistä osaavat kertoa parhaiten nuoret itse - tämän vuoksi aineistona käytettiin nuorten vastauksia.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli järjestää kohderyhmille innostavat oppitunnit temperamentti- ja persoonallisuustyypeistä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään temperamenttia ja persoonallisuutta käsitteinä, nuoruutta ajanjaksona sekä vanhempien ja koulun merkitystä kasvattajina. Lähdemateriaalina toimi niin kotimainen kuin vieraskielinen kirjallisuus ja Internet-lähteet.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan Nummen yhtenäiskoulun kanssa. Maailmanlaajuisesta COVID 19 -koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta johtuen oppitunnit järjestettiin etänä kolmelle seitsemäsluokalle toukokuussa 2020. Oppitunnit pitivät sisällään kyselylomakkeet, teoriaosuuden aiheesta, temperamenttitestin sekä parityön. Tutkimustulosten yhteenveto käsiteltiin yhdessä kohderyhmän kanssa.
Johtopäätöksissä tutkimuksesta saatuja tietoja verrattiin tämän opinnäytetyön tavoitteisiin ja lähtökohtiin. Tuloksista kävi ilmi, että nuoret saivat uutta tietoa ja kokivat aiheen mielenkiintoiseksi. Nuoret haluavat tulla hyväksytyksi sellaisina kuin he ovat. Valmis opinnäytetyö herättää ajatuksen siitä, millainen merkitys temperamentti- ja persoonallisuuspiirteiden opettamisella voisi olla koulumaailmassa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli järjestää kohderyhmille innostavat oppitunnit temperamentti- ja persoonallisuustyypeistä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään temperamenttia ja persoonallisuutta käsitteinä, nuoruutta ajanjaksona sekä vanhempien ja koulun merkitystä kasvattajina. Lähdemateriaalina toimi niin kotimainen kuin vieraskielinen kirjallisuus ja Internet-lähteet.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan Nummen yhtenäiskoulun kanssa. Maailmanlaajuisesta COVID 19 -koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta johtuen oppitunnit järjestettiin etänä kolmelle seitsemäsluokalle toukokuussa 2020. Oppitunnit pitivät sisällään kyselylomakkeet, teoriaosuuden aiheesta, temperamenttitestin sekä parityön. Tutkimustulosten yhteenveto käsiteltiin yhdessä kohderyhmän kanssa.
Johtopäätöksissä tutkimuksesta saatuja tietoja verrattiin tämän opinnäytetyön tavoitteisiin ja lähtökohtiin. Tuloksista kävi ilmi, että nuoret saivat uutta tietoa ja kokivat aiheen mielenkiintoiseksi. Nuoret haluavat tulla hyväksytyksi sellaisina kuin he ovat. Valmis opinnäytetyö herättää ajatuksen siitä, millainen merkitys temperamentti- ja persoonallisuuspiirteiden opettamisella voisi olla koulumaailmassa.