Liikennesimulaatiojärjestelmä
Tainio, Henri (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020814
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin eräässä projektissa kesällä 2019 tehdyn liikennesimulaatiojärjestelmän kehitystyössä saatuja tuloksia. Päämääränä oli selvittää, missä määrin kehitystyössä päästiin asetettuihin tavoitteisiin ja miltä osin kehitetty järjestelmä vaatii jatkokehitystä.
Kehitetty liikennesimulaatiojärjestelmä koostui tekoälylogiikan komponenteista, liikennesimulaatiojärjestelmän datarakenteesta sekä virtuaalisen ajoympäristön luomista varten kehitetyistä pelimoottorin työkaluista. Kehitystyön tuloksia selvitettiin ohjelmakoodin analyysin ja kehitetyn järjestelmän käyttötestauksen avulla. Selvityksen yhteydessä valmistui liikennesimulaatiojärjestelmän ohjelmakoodin kommentoitu dokumentaatio ja käyttöopas kehitettyjä työkaluja varten.
Projektiin kehitetyn liikennesimulaatiojärjestelmän tarkoituksena oli luoda pelimaailmaan uskottava simulaatio ajoneuvoliikenteestä kaupunkiympäristössä. Tekoälyn ohjaamien ajoneuvojen tuli kyetä liikennöimään itsenäisesti liikennesääntöjä noudattaen ja muut liikenteenkäyttäjät huomioiden. Projektissa kehitettyjen pelimoottorin työkalujen tarkoituksena oli mahdollistaa kuvatunlaisen liikennesimulaatiojärjestelmän toteutus.
Insinöörityönä tehdyn selvityksen perusteella liikennesimulaatiojärjestelmä täytti pääosin sille asetetut tavoitteet. Keskeisin toteutumattomaksi jäänyt ominaisuus järjestelmässä oli pelaajan ohjaaman ajoneuvon huomioinnin implementointi tekoälylogiikkaan. Järjestelmässä oli myös edelleenkehittämistä vaativia osa-alueita mm. esteenhavainnoinnin toteutuksessa.
Työkalujen toteutuksen arvioinnissa kiinnitettiin huomiota ensisijaisesti järjestelmän tekniseen toteutukseen ja käytettävyyteen. Käytettävyyden avainkysymyksiä olivat toimintojen intuitiivisuus, työprosessin tehokkuus ja erityistoimintojen huomioiminen. Selvityksessä ilmeni, että kehitetyt työkalut oli saatu teknisen toteutuksen osalta pääosin toimintavalmiiksi. Projektin loppuvaiheessa kehitetyistä työkalutoiminnoista löytyi vielä kehittämisen varaa käytettävyyden osalta, samoin eri työkalujen integroimisesta intuitiivisemmaksi kokonaisuudeksi.
Kehitetty liikennesimulaatiojärjestelmä koostui tekoälylogiikan komponenteista, liikennesimulaatiojärjestelmän datarakenteesta sekä virtuaalisen ajoympäristön luomista varten kehitetyistä pelimoottorin työkaluista. Kehitystyön tuloksia selvitettiin ohjelmakoodin analyysin ja kehitetyn järjestelmän käyttötestauksen avulla. Selvityksen yhteydessä valmistui liikennesimulaatiojärjestelmän ohjelmakoodin kommentoitu dokumentaatio ja käyttöopas kehitettyjä työkaluja varten.
Projektiin kehitetyn liikennesimulaatiojärjestelmän tarkoituksena oli luoda pelimaailmaan uskottava simulaatio ajoneuvoliikenteestä kaupunkiympäristössä. Tekoälyn ohjaamien ajoneuvojen tuli kyetä liikennöimään itsenäisesti liikennesääntöjä noudattaen ja muut liikenteenkäyttäjät huomioiden. Projektissa kehitettyjen pelimoottorin työkalujen tarkoituksena oli mahdollistaa kuvatunlaisen liikennesimulaatiojärjestelmän toteutus.
Insinöörityönä tehdyn selvityksen perusteella liikennesimulaatiojärjestelmä täytti pääosin sille asetetut tavoitteet. Keskeisin toteutumattomaksi jäänyt ominaisuus järjestelmässä oli pelaajan ohjaaman ajoneuvon huomioinnin implementointi tekoälylogiikkaan. Järjestelmässä oli myös edelleenkehittämistä vaativia osa-alueita mm. esteenhavainnoinnin toteutuksessa.
Työkalujen toteutuksen arvioinnissa kiinnitettiin huomiota ensisijaisesti järjestelmän tekniseen toteutukseen ja käytettävyyteen. Käytettävyyden avainkysymyksiä olivat toimintojen intuitiivisuus, työprosessin tehokkuus ja erityistoimintojen huomioiminen. Selvityksessä ilmeni, että kehitetyt työkalut oli saatu teknisen toteutuksen osalta pääosin toimintavalmiiksi. Projektin loppuvaiheessa kehitetyistä työkalutoiminnoista löytyi vielä kehittämisen varaa käytettävyyden osalta, samoin eri työkalujen integroimisesta intuitiivisemmaksi kokonaisuudeksi.
