Oman tavaramerkin luominen
Hämäläinen, Sari (2020)
Hämäläinen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920795
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi tavaramerkin luomiseen liittyviä asioita ja laatia tiivistetty opas siinä huomioitavista asioista. Opinnäytetyö lähti liikkeelle täysin opinnäytetyön tekijän omasta mielenkiinnosta asiaa kohtaan, joten hän toimi siinä itselleen ns. toimeksiantajana.
Viitekehyksessä tutustuttiin siihen, mikä tavaramerkki on ja mitä asioita pitää miettiä sitä rakennettaessa. Tavaramerkkiin oleellisesti liittyviä asioita ovat identiteetti, segmentointi, kilpailija-analyysi, positiointi, nimi ja mahdollinen slogan sekä tavaramerkkityypit. Tavaramerkin lainsäädännöllistä osaa käsiteltiin yksinoikeuden, tavaramerkin rekisteröintiin liittyvän erottamiskyvyn, tavaramerkkiluokitusten sekä valvonnan ja tavaramerkin puolustuksen kautta. Tavaramerkkiin liittyy kiinteästi myös käsite brändi. Tavaramerkin brändäys on tärkeää juuri sen vuoksi, että ihmiset valitsevat tuotteen useimmin perustuen tuotteeseen liittyvään mielikuvaan kuin tuotteen oikeaan arvoon ja hintaan. Lanseerauksen tehtävänä taas on tuoda tavaramerkki mahdollisimman onnistuneesti markkinoille.
Tavaramerkin luomisesta haastateltiin Mekkoateljee Finland Oy:n luojia. Haastateltavat vastasivat haastattelukysymyksiin, jotka liittyivät viitekehyksessä mainittuihin asioihin. Koska haastatteluja oli vaikea saada, kerättiin lisäksi tositarinoita tavaramerkkien synnystä Suomessa. Tässä kohtaa avattiin The other danish guys ja Bypiasin tarinoita siitä, miten nämä tavaramerkit saivat alkunsa ja miten niitä vietiin eteenpäin.
Uusi tavaramerkki saa alkunsa vastata johonkin tarpeeseen. Sattumalla voi olla osansa monen tavaramerkin synnyssä, kuten tapauksissa The other danish guy ja Bypias. Jos vahvasti haluaa jotakin ja uskoo omaan asiaansa, se voi hyvinkin kantaa. Se vaatii paljon työtä, pienistä vastoinkäymisistä ei kannata lannistua ja ympäröiviin trendeihin ja niiden muutoksiin kannattaa reagoida ajoissa ja mielellään etukäteen. Oman tavaramerkin tuominen markkinoille on huomattavasti helpompaa, kun siellä on ensimmäisenä.
Pienen oppaan avulla tavaramerkkiä miettivä voi nopeasti saada tietoa siitä, mitkä asiat pitäisi miettiä ja mihin tutustua, kun oma tavaramerkki on ajankohtainen ja siinä haluaa onnistua. Oppaaseen on kerätty ytimekkäästi pääasiat, johon pitää kiinnittää huomiota ja joita pitää miettiä saadakseen hyvän pohjan tavaramerkin rakentamiselle.
Viitekehyksessä tutustuttiin siihen, mikä tavaramerkki on ja mitä asioita pitää miettiä sitä rakennettaessa. Tavaramerkkiin oleellisesti liittyviä asioita ovat identiteetti, segmentointi, kilpailija-analyysi, positiointi, nimi ja mahdollinen slogan sekä tavaramerkkityypit. Tavaramerkin lainsäädännöllistä osaa käsiteltiin yksinoikeuden, tavaramerkin rekisteröintiin liittyvän erottamiskyvyn, tavaramerkkiluokitusten sekä valvonnan ja tavaramerkin puolustuksen kautta. Tavaramerkkiin liittyy kiinteästi myös käsite brändi. Tavaramerkin brändäys on tärkeää juuri sen vuoksi, että ihmiset valitsevat tuotteen useimmin perustuen tuotteeseen liittyvään mielikuvaan kuin tuotteen oikeaan arvoon ja hintaan. Lanseerauksen tehtävänä taas on tuoda tavaramerkki mahdollisimman onnistuneesti markkinoille.
Tavaramerkin luomisesta haastateltiin Mekkoateljee Finland Oy:n luojia. Haastateltavat vastasivat haastattelukysymyksiin, jotka liittyivät viitekehyksessä mainittuihin asioihin. Koska haastatteluja oli vaikea saada, kerättiin lisäksi tositarinoita tavaramerkkien synnystä Suomessa. Tässä kohtaa avattiin The other danish guys ja Bypiasin tarinoita siitä, miten nämä tavaramerkit saivat alkunsa ja miten niitä vietiin eteenpäin.
Uusi tavaramerkki saa alkunsa vastata johonkin tarpeeseen. Sattumalla voi olla osansa monen tavaramerkin synnyssä, kuten tapauksissa The other danish guy ja Bypias. Jos vahvasti haluaa jotakin ja uskoo omaan asiaansa, se voi hyvinkin kantaa. Se vaatii paljon työtä, pienistä vastoinkäymisistä ei kannata lannistua ja ympäröiviin trendeihin ja niiden muutoksiin kannattaa reagoida ajoissa ja mielellään etukäteen. Oman tavaramerkin tuominen markkinoille on huomattavasti helpompaa, kun siellä on ensimmäisenä.
Pienen oppaan avulla tavaramerkkiä miettivä voi nopeasti saada tietoa siitä, mitkä asiat pitäisi miettiä ja mihin tutustua, kun oma tavaramerkki on ajankohtainen ja siinä haluaa onnistua. Oppaaseen on kerätty ytimekkäästi pääasiat, johon pitää kiinnittää huomiota ja joita pitää miettiä saadakseen hyvän pohjan tavaramerkin rakentamiselle.