Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028 - Yhdessä tekoja luonnosta ammentaen toimenpiteet 2020-2023
Havas, Kristiina; Adamsson, Kristiina; Borgenström, Peppi; Särkkä-Tirkkonen, Marjo; Harmoinen, Taina; Häkkinen, Maisa (2020)
Havas, Kristiina
Adamsson, Kristiina
Borgenström, Peppi
Särkkä-Tirkkonen, Marjo
Harmoinen, Taina
Häkkinen, Maisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092775919
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092775919
Tiivistelmä
HUNGRY FOR FINLAND!
Puhdas, turvallinen, aito, laadukas ja pohjoinen!
Tämä strategia on Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategiaa 2015-2020 seuraava
päivitys. Viidessä vuodessa ruokamatkailusta on tullut kansainvälisesti matkailun
ydintä, se ei ole vain enää matkailun niche-alue. Järjestyksessään toinen Suomen
ruokamatkailustrategia on laadittu Suomen uusimman matkailustrategian mukaisesti
vuosille 2020-2028 ja toimenpiteet vuosille 2020-2023. Strategia on tehty työkaluksi
ruokamatkailun yrittäjille ja kehittäjille.
Kaikki matkailijat eivät vieraile museossa, eivät osallistu lumikenkäsafarille tai eivät
esimerkiksi lähde kiertoajelulle – mutta jokainen matkailija syö. Ruoan avulla luodaan
muistoja kaikilla aisteilla ja vahvistetaan tiedollisia, emotionaalisia sekä fyysisiä muistikuvia. Ruokailu voidaan kokea mieleenpainuvimpana asiana matkalla.
Suomalaisen ruokamatkailun kivijalkoina toimivat luonto, paikallisen elämäntavan ja
kulttuurin kokeminen “live like locals-hengessä”. Ruokamatkailu mahdollistaa ympärivuotisen matkailun kehittämisen Suomessa ilman mittavia investointeja. Ruokamatkailun
ympärille rakennettu matkailu on fiksua, kestävää ja paikallisten asukkaiden, yritysten
ja yhteisöjen toimintaa tukevaa. Suomeen tarvitaan lisää ruokamatkailun yhdistelmätuotteita ja -reittejä. Matkailijaa kiinnostavat houkuttelevat alueet, joilla on toimiva
palveluverkosto ja laaja tarjonta elämyksellisiä ruokamatkailutuotteita. Se tarkoittaa
yhteistyötä matkailualueilla, paikallisia koordinoivia tahoja ja alueiden yhteisen tarjonnan rakentamista.
Strategia on syntynyt yhteistyössä ja useiden matkailu- ja ruoka-alan toimijoiden vaikutuksesta (liitteet 1 ja 2). “A solid, well-crafted strategy appears to be the most important
tool for destination to wield” (World Food Tourism Organization).
Korona-virusepidemia on laittanut polvilleen koko maapallon. Ruokamatkailu jatkuu
kansainvälisesti, kun tilanteesta toivutaan yhdessä. Se vaatii vastuullista toimintaa
kaikilta osapuolilta, joka puolella maailmaa.
Kiitokset strategiatyöhön osallistuneille,
Helsingissä Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.2020
Kristiina Havas ja Kristiina Adamsson,
Haaga-Helia amk
Hungry for Finland –valtakunnallista ruokamatkailun
kehittämistä vuodesta 2012
Puhdas, turvallinen, aito, laadukas ja pohjoinen!
Tämä strategia on Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategiaa 2015-2020 seuraava
päivitys. Viidessä vuodessa ruokamatkailusta on tullut kansainvälisesti matkailun
ydintä, se ei ole vain enää matkailun niche-alue. Järjestyksessään toinen Suomen
ruokamatkailustrategia on laadittu Suomen uusimman matkailustrategian mukaisesti
vuosille 2020-2028 ja toimenpiteet vuosille 2020-2023. Strategia on tehty työkaluksi
ruokamatkailun yrittäjille ja kehittäjille.
Kaikki matkailijat eivät vieraile museossa, eivät osallistu lumikenkäsafarille tai eivät
esimerkiksi lähde kiertoajelulle – mutta jokainen matkailija syö. Ruoan avulla luodaan
muistoja kaikilla aisteilla ja vahvistetaan tiedollisia, emotionaalisia sekä fyysisiä muistikuvia. Ruokailu voidaan kokea mieleenpainuvimpana asiana matkalla.
Suomalaisen ruokamatkailun kivijalkoina toimivat luonto, paikallisen elämäntavan ja
kulttuurin kokeminen “live like locals-hengessä”. Ruokamatkailu mahdollistaa ympärivuotisen matkailun kehittämisen Suomessa ilman mittavia investointeja. Ruokamatkailun
ympärille rakennettu matkailu on fiksua, kestävää ja paikallisten asukkaiden, yritysten
ja yhteisöjen toimintaa tukevaa. Suomeen tarvitaan lisää ruokamatkailun yhdistelmätuotteita ja -reittejä. Matkailijaa kiinnostavat houkuttelevat alueet, joilla on toimiva
palveluverkosto ja laaja tarjonta elämyksellisiä ruokamatkailutuotteita. Se tarkoittaa
yhteistyötä matkailualueilla, paikallisia koordinoivia tahoja ja alueiden yhteisen tarjonnan rakentamista.
Strategia on syntynyt yhteistyössä ja useiden matkailu- ja ruoka-alan toimijoiden vaikutuksesta (liitteet 1 ja 2). “A solid, well-crafted strategy appears to be the most important
tool for destination to wield” (World Food Tourism Organization).
Korona-virusepidemia on laittanut polvilleen koko maapallon. Ruokamatkailu jatkuu
kansainvälisesti, kun tilanteesta toivutaan yhdessä. Se vaatii vastuullista toimintaa
kaikilta osapuolilta, joka puolella maailmaa.
Kiitokset strategiatyöhön osallistuneille,
Helsingissä Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.2020
Kristiina Havas ja Kristiina Adamsson,
Haaga-Helia amk
Hungry for Finland –valtakunnallista ruokamatkailun
kehittämistä vuodesta 2012