Coaching -menetelmä sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen harjoittelun ohjauksessa
Seppänen, Mila; Kärkkäinen, Niko (2020)
Seppänen, Mila
Kärkkäinen, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420683
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420683
Tiivistelmä
Coaching -menetelmästä sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen harjoittelun ohjauksessa on olemassa vasta hyvin vähän tutkimustietoa. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin opiskelijoilta saama alustava palaute kyseisen menetelmän käytöstä on ollut positiivista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla coaching -menetelmän käyttöä sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjauksessa. Tavoitteena on kyseisessä opinnäytetyössä kerätyn tiedon hyödyntäminen opiskelijaohjauksessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin Cinahl ja Medline tietokannoista määritettyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä noudattaen. Hakusanoina käytettiin sanoja hoitotyö, opiskelijaohjaus, coaching, clinical practice ja nursing students. Lopullinen opinnäytetyössä käytetty aineisto koostui seitsemästä hoitotieteellisestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti ja laadullisesti kuvaillen.
Tuloksissa kävi ilmi, että coaching -menetelmän käytöllä on positiivisia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjauksessa, samoin kuin simulaatio-opetuksessa koululla. Coaching -menetelmä vaikutti positiivisesti opiskelijan johtamistaitojen, kommunikaatiotaitojen ja kliinisten taitojen kehitykseen. Kyseinen menetelmä lisäsi opiskelijoiden itsevarmuutta ja helpotti siirtymässä opiskelijasta sairaanhoitajaksi. Tuloksista ilmeni, että vertaiscoachauksella on myönteisiä vaikutuksia, vaikka se saattaa myös jännittää opiskelijaa. Pääasiassa se koetaan kuitenkin rauhoittavana tekijänä. Lisäksi coachaus -menetelmästä oli havaittavissa hyötyjä myös ohjaajille ja harjoittelupaikan henkilöstölle.
Menetelmänä coaching vaikuttaa olevan hyödyllinen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksessa, mutta se vaatii valmistautumista onnistuakseen. Tosin sen mahdollisista heikkouksista ei ole näyttöä. Oikein käytettynä coaching voi antaa uusia ulottuvuuksia opiskelijoiden ohjaukseen. Menetelmää olisi kuitenkin hyvä tutkia lisää hyötyjen varmistamiseksi sekä heikkouksien löytämiseksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin Cinahl ja Medline tietokannoista määritettyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä noudattaen. Hakusanoina käytettiin sanoja hoitotyö, opiskelijaohjaus, coaching, clinical practice ja nursing students. Lopullinen opinnäytetyössä käytetty aineisto koostui seitsemästä hoitotieteellisestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti ja laadullisesti kuvaillen.
Tuloksissa kävi ilmi, että coaching -menetelmän käytöllä on positiivisia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjauksessa, samoin kuin simulaatio-opetuksessa koululla. Coaching -menetelmä vaikutti positiivisesti opiskelijan johtamistaitojen, kommunikaatiotaitojen ja kliinisten taitojen kehitykseen. Kyseinen menetelmä lisäsi opiskelijoiden itsevarmuutta ja helpotti siirtymässä opiskelijasta sairaanhoitajaksi. Tuloksista ilmeni, että vertaiscoachauksella on myönteisiä vaikutuksia, vaikka se saattaa myös jännittää opiskelijaa. Pääasiassa se koetaan kuitenkin rauhoittavana tekijänä. Lisäksi coachaus -menetelmästä oli havaittavissa hyötyjä myös ohjaajille ja harjoittelupaikan henkilöstölle.
Menetelmänä coaching vaikuttaa olevan hyödyllinen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksessa, mutta se vaatii valmistautumista onnistuakseen. Tosin sen mahdollisista heikkouksista ei ole näyttöä. Oikein käytettynä coaching voi antaa uusia ulottuvuuksia opiskelijoiden ohjaukseen. Menetelmää olisi kuitenkin hyvä tutkia lisää hyötyjen varmistamiseksi sekä heikkouksien löytämiseksi.