Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivoinnin merkitys asiakkaan osallisuuteen: Joensuun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry:n työntekijöiden näkemyksiä

Pesonen, Annika (2020)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo_2020_annika_pesonen.pdf (445.0Kt)
Lataukset: 


Pesonen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100420941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyötahona oli Joensuun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry. Yhteisen kiinnostuksen kautta opinnäytetyön tutkimuksen kohteeksi valittiin motivointi. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska sosiaalialalla motivointi on olennainen osa asiakastyötä. Muuttuva yhteiskunta tuo uudenlaisia haasteita arjen toimijuuteen ja osallisuuteen.

Tutkimuksen tavoite oli tuottaa tietoa yhdistyksen työntekijöiden näkemyksistä koskien motivoinnin merkitystä heidän asiakkaidensa osallisuuteen. Tutkimustehtävänä oli kuvailla ”minkälaisia merkityksiä motivoinnilla on Josna ry:n työntekijöiden näkemysten mukaan heidän asiakkaidensa osallisuuteen?” Tutkimuksen tuottaman tiedon avulla yhdistys voi kehittää ammatillista toimintaansa ja tuottaa laadukkaampaa palvelua asiakkailleen.

Tutkimuksen tietoperusta koostuu sosiaalisen kuntoutuksen, osallisuuden, motivaation ja motivoinnin käsitteistä. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin fokusryhmähaastattelemalla Joensuun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry:n työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tuloksena oli, että motivoinnilla on merkitystä asiakkaiden osallisuuteen 1) omassa elämässä: toivon luomisessa, toimijuuden tukemisessa sekä muutoksessa tukemisessa, 2) yhteisössä: vertaisten ja vaihtoehtoisen yhteisön kautta ja 3) yhteiskunnassa: uskon ja luottamuksen luomisessa, vaikuttamismahdollisuuksissa ja yhteiskunnan edustajana toimimisessa.

Johtopäätöksenä oli, että motivoinnilla oli keskeinen merkitys osallisuuden edistämisessä. Motivoinnilla lisättiin asiakkaan toivoa, uskoa ja potentiaalin näkemistä. Työntekijällä oli merkittävä rooli ja vastuu asiakastyössä motivoinnin näkökulmasta. Yhteisö oli työntekijän lisäksi tärkeä tekijä motivoinnissa ja osallisuuden edistämisessä. Tutkimuksen kehitysehdotuksena esitän, että olisi hyvä luoda yhteinen ja selkeä kuva mitä motivointityö on työyhteisössä. Jatkotutkimusehdotuksena esitän, että motivoinnin merkityksiä tutkittaisiin työntekijöiden lisäksi asiakkaiden näkökulmasta, laajemman kokonaiskuvan saamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste