Nykyaikaisen sähköauton akku
Haimi, Pasi (2020)
Haimi, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621073
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tarkastella nykyaikaisten sähköautojen akkutekniikkaa ja -kemioita sekä samalla tutustua akkujen lataustekniikoihin ja standardeihin. Työ suoritettiin kirjallisuuskatsauksena.
Työssä kerättiin tietoa eri lähteistä, joita yhdistelemällä saatiin tietoa akkutekniikan kehityksestä, kestävyydestä sekä eri akkukemioiden eduista ja haitoista. Aluksi tarkasteltiin sähköautojen ja sähköauton akun historiaa. Lisäksi selvitettiin sähköautojen eri lataustekniikat,
-tavat sekä -standardit. Työssä syvennyttiin tarkemmin neljään erilaiseen akkukemiaan, jotka ovat olleet yleisimpiä nykyaikaisissa sähköautoissa. Tarkastelluista akkukemioista kolme olivat litiumioniakkuja (LMO-, NCM- ja NCA-kemia), jotka ovat tällä hetkellä käytetyimpiä kemioita sähköautojen akustoissa. Näiden akkukemioiden perusteella tutkittiin kolmen eri akkukemiaa käyttävän pitkäikäisen sähköajoneuvon akkujen heikentymistä eri lähteiden perusteella.
Insinöörityön tuloksena saatiin kattava selvitys eri akkukemioiden hyödyistä ja haitoista sekä niiden kehityksestä ja tulevaisuudesta. NCA-kemia on tällä hetkellä kehittyneintä akkutekniikan saralla, mutta myös NCM-kemian käyttö kasvaa voimakkaasti. Näiden kemioiden välillä ei havaittu eroa akun heikkenemisessä, mutta suurin vaikutus akun pitkäikäisyyteen todettiin olevan akuston aktiivisella lämmönhallinnalla.
Työssä kerättiin tietoa eri lähteistä, joita yhdistelemällä saatiin tietoa akkutekniikan kehityksestä, kestävyydestä sekä eri akkukemioiden eduista ja haitoista. Aluksi tarkasteltiin sähköautojen ja sähköauton akun historiaa. Lisäksi selvitettiin sähköautojen eri lataustekniikat,
-tavat sekä -standardit. Työssä syvennyttiin tarkemmin neljään erilaiseen akkukemiaan, jotka ovat olleet yleisimpiä nykyaikaisissa sähköautoissa. Tarkastelluista akkukemioista kolme olivat litiumioniakkuja (LMO-, NCM- ja NCA-kemia), jotka ovat tällä hetkellä käytetyimpiä kemioita sähköautojen akustoissa. Näiden akkukemioiden perusteella tutkittiin kolmen eri akkukemiaa käyttävän pitkäikäisen sähköajoneuvon akkujen heikentymistä eri lähteiden perusteella.
Insinöörityön tuloksena saatiin kattava selvitys eri akkukemioiden hyödyistä ja haitoista sekä niiden kehityksestä ja tulevaisuudesta. NCA-kemia on tällä hetkellä kehittyneintä akkutekniikan saralla, mutta myös NCM-kemian käyttö kasvaa voimakkaasti. Näiden kemioiden välillä ei havaittu eroa akun heikkenemisessä, mutta suurin vaikutus akun pitkäikäisyyteen todettiin olevan akuston aktiivisella lämmönhallinnalla.