Digitaalinen järjestelmä vientiremburssikaupassa : Case Outokumpu Stainless Oy
Sievola, Saija (2020)
Sievola, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921205
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, tuoko digitaalinen järjestelmä lisäarvoa Outokummulle vientiremburssityöhön. Digitaaliseksi järjestelmäksi valikoitui Global Trade -järjestelmä. Työssä tarkasteltiin järjestelmän hyötyjä sekä haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin järjestelmän käytännön asioita ja teknisiä toimintoja. Tutkimuksen tavoite oli löytää järjestelmä, jolla Outokumpu voisi kehittää vientiremburssityötään.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä ja niiden tarkoitusta. Teoriaosassa syvennyttiin rembursseihin sekä digitaalisiin järjestelmiin ja toimintoihin. Tutkimusaineisto kerättiin empiirisellä kyselyllä sekä haastatteluilla.
Tutkimuksessa toteutettiin verkkokysely, joka lähetettiin kolmelle suomalaiselle yritykselle, jotka käyttävät Global Trade -järjestelmää. Kyselyyn vastasi jokaisesta yrityksestä kaksi henkilöä. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen sekä Global Traden hankintaprosessiin että järjestelmän käytettävyyteen.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että järjestelmän käytettävyys rakentuu monista tekijöistä ja olosuhteista. Tuloksista kävi ilmi, että järjestelmän avulla työnteko oli nopeutunut sekä prosessi yksinkertaistunut. Järjestelmän heikkouksiksi nousi sen hitaus ja ajoittainen vika-alttius. Parhaiten varmuuden järjestelmän sopivuudesta saa testaamalla sitä käytännössä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä ja niiden tarkoitusta. Teoriaosassa syvennyttiin rembursseihin sekä digitaalisiin järjestelmiin ja toimintoihin. Tutkimusaineisto kerättiin empiirisellä kyselyllä sekä haastatteluilla.
Tutkimuksessa toteutettiin verkkokysely, joka lähetettiin kolmelle suomalaiselle yritykselle, jotka käyttävät Global Trade -järjestelmää. Kyselyyn vastasi jokaisesta yrityksestä kaksi henkilöä. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen sekä Global Traden hankintaprosessiin että järjestelmän käytettävyyteen.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että järjestelmän käytettävyys rakentuu monista tekijöistä ja olosuhteista. Tuloksista kävi ilmi, että järjestelmän avulla työnteko oli nopeutunut sekä prosessi yksinkertaistunut. Järjestelmän heikkouksiksi nousi sen hitaus ja ajoittainen vika-alttius. Parhaiten varmuuden järjestelmän sopivuudesta saa testaamalla sitä käytännössä.