Vanhempien Akatemia vanhemmuuden varhaiseen tukeen vastaamassa
Hannus, Sanna; Meriruoko, Annukka (2020)
Hannus, Sanna
Meriruoko, Annukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla, mitä tukea Vanhempien Akatemian ® palveluita käyttäneet vanhemmat ovat saaneet vanhemmuuteensa. Tavoitteena on selvittää, vastasiko Vanhempien Akatemiasta saatu tuki vanhempien tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nuorten Ystävien ylläpitämä Vanhempien Akatemia, joka tarjoaa Oulussa maksutonta tukea lasten kasvatukseen ja vanhemmuuteen liittyvissä pulmatilanteissa. Keskitymme tietoperustassamme vanhemmuuden varhaiseen tukeen, matalan kynnyksen palveluihin, ekokulttuuriseen teoriaan sekä teoriaan riittävän hyvästä vanhemmuudesta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmiston avulla Vanhempien Akatemian palveluja käyttäneille vanhemmille. Kerätty aineisto sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tietoa. Suurin osa vastaajista koki saaneensa sekä monipuolisesti tukea vanhemmuuteensa että omiin tarpeisiinsa vastaavaa tukea. Vastaajat kokivat oppineensa konkreettisia taitoja, oman käytöksensä säätelyä sekä rajojen asettamista. He kokivat myös saaneensa tukea arjen rutiinien muodostamiseen ja arjessa jaksamiseen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Vanhempien Akatemian palvelut auttavat vanhempia paitsi tunnistamaan, myös ottamaan käyttöön omia voimavarojaan. Tuloksista voidaan päätellä, että Vanhempien Akatemiasta saatu tuki vastaa vanhempien näkökulmasta vanhemmuuden varhaiseen tukeen. Palveluissa saadaan vertaistukea, mutta vertaistuki ei välttämättä jatku uusien tuttavuuksien muodostumisena vanhempien arjessa.
Jatkotutkimusaiheena esiin nousi sen selvittäminen, miten Vanhempien Akatemian eri palvelut onnistuvat tarjoamaan vertaistukea asiakkailleen. Lisäksi hyödyllistä olisi selvittää, missä määrin Oulun alueen julkisissa peruspalveluissa ollaan tietoisia Vanhempien Akatemian toiminnasta ja miten hyvin vanhempia osataan ohjata heidän palvelujensa piiriin. Vanhempien Akatemialle voitaisiin myös laatia uusi viestintäsuunnitelma, jonka avulla toiminnasta tiedottamista voidaan tehostaa ja laajentaa. Tutkimuksen tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää koskemaan Vanhempien Akatemian palveluja kokonaisuudessaan, vaan tulokset kuvaavat ainoastaan tähän kyselyyn vastanneiden vanhempien mielipiteitä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmiston avulla Vanhempien Akatemian palveluja käyttäneille vanhemmille. Kerätty aineisto sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tietoa. Suurin osa vastaajista koki saaneensa sekä monipuolisesti tukea vanhemmuuteensa että omiin tarpeisiinsa vastaavaa tukea. Vastaajat kokivat oppineensa konkreettisia taitoja, oman käytöksensä säätelyä sekä rajojen asettamista. He kokivat myös saaneensa tukea arjen rutiinien muodostamiseen ja arjessa jaksamiseen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Vanhempien Akatemian palvelut auttavat vanhempia paitsi tunnistamaan, myös ottamaan käyttöön omia voimavarojaan. Tuloksista voidaan päätellä, että Vanhempien Akatemiasta saatu tuki vastaa vanhempien näkökulmasta vanhemmuuden varhaiseen tukeen. Palveluissa saadaan vertaistukea, mutta vertaistuki ei välttämättä jatku uusien tuttavuuksien muodostumisena vanhempien arjessa.
Jatkotutkimusaiheena esiin nousi sen selvittäminen, miten Vanhempien Akatemian eri palvelut onnistuvat tarjoamaan vertaistukea asiakkailleen. Lisäksi hyödyllistä olisi selvittää, missä määrin Oulun alueen julkisissa peruspalveluissa ollaan tietoisia Vanhempien Akatemian toiminnasta ja miten hyvin vanhempia osataan ohjata heidän palvelujensa piiriin. Vanhempien Akatemialle voitaisiin myös laatia uusi viestintäsuunnitelma, jonka avulla toiminnasta tiedottamista voidaan tehostaa ja laajentaa. Tutkimuksen tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää koskemaan Vanhempien Akatemian palveluja kokonaisuudessaan, vaan tulokset kuvaavat ainoastaan tähän kyselyyn vastanneiden vanhempien mielipiteitä.