Torninostureiden ennaltaehkäisevän kunnossapidon tehostaminen
Korhonen, Juho (2020)
Korhonen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221275
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Skanska Rakennuskone Oy:n kanssa. Työssä tutkittiin torninostureiden ennaltaehkäisevän kunnossapidon tehostamisen keinoja.
Työn tavoitteena oli löytää kehitysideoita ja konkreettisia keinoja torninosturiosaston ennaltaehkäisevän huoltotoiminnan kehittämiseen. Laadukkaalla kunnossapidolla tehostetaan torninnostureiden käyttöturvallisuutta, pidennetään käyttöikää ja toimivuutta. Opinnäyte-työn yhtenä osana suoritettiin haastatteluita torninosturi osaston henkilökunnalle sekä torninosturikuljettajille, jotka edustavat käyttäjää ja asiakasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kunnossapidon velvollisuuksia, tavoitteita, eri osa-alueita, tehokkuutta ja vikaantumista.
Haastatteluiden perusteella havaittiin työsuoritteiden vakiinnuttamisen ja tarkastuskorttien puutteellisuutta. Näiden lisäksi puutteellisuutta havaittiin dokumentoinnissa ja tietojärjestelmässä. Haastatellut henkilöt olivat kaikki motivoituneita ja sitoutuneita kehittämään kunnossapitoa. Työn ohessa laadittiin torninosturiasentajille huolto- ja tarkastuskortit, joiden tarkoituksena on vakioida ja parantaa huoltosuoritteiden laatua sekä järjestelmällisyyttä. Käytännöllinen tietojärjestelmä helpottaisi merkittävästi dokumentoinnin hallintaa. Järjestelmällisillä tarkastuksilla ja koulutuksilla voitaisiin nostaa koneen käyttötehokkuutta.
Työn tavoitteena oli löytää kehitysideoita ja konkreettisia keinoja torninosturiosaston ennaltaehkäisevän huoltotoiminnan kehittämiseen. Laadukkaalla kunnossapidolla tehostetaan torninnostureiden käyttöturvallisuutta, pidennetään käyttöikää ja toimivuutta. Opinnäyte-työn yhtenä osana suoritettiin haastatteluita torninosturi osaston henkilökunnalle sekä torninosturikuljettajille, jotka edustavat käyttäjää ja asiakasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kunnossapidon velvollisuuksia, tavoitteita, eri osa-alueita, tehokkuutta ja vikaantumista.
Haastatteluiden perusteella havaittiin työsuoritteiden vakiinnuttamisen ja tarkastuskorttien puutteellisuutta. Näiden lisäksi puutteellisuutta havaittiin dokumentoinnissa ja tietojärjestelmässä. Haastatellut henkilöt olivat kaikki motivoituneita ja sitoutuneita kehittämään kunnossapitoa. Työn ohessa laadittiin torninosturiasentajille huolto- ja tarkastuskortit, joiden tarkoituksena on vakioida ja parantaa huoltosuoritteiden laatua sekä järjestelmällisyyttä. Käytännöllinen tietojärjestelmä helpottaisi merkittävästi dokumentoinnin hallintaa. Järjestelmällisillä tarkastuksilla ja koulutuksilla voitaisiin nostaa koneen käyttötehokkuutta.