Kohtaa kokemukseni #äläleimaa : Somekampanja mielenterveysstigman vähentämiseksi
Ollila, Kaisa; Kultalahti, Pasi (2020)
Ollila, Kaisa
Kultalahti, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121526
Tiivistelmä
Melkein joka toinen mielenterveyden haasteita kohtaava kokee stigmaa. Kun ihminen stigmatisoituu, häneen kohdistuu vääriä uskomuksia, asenteita, ennakkoluuloja sekä syrjintää. Stigma saa henkilön tuntemaan häpeää, ahdistusta ja huonommuutta muihin verrattuna, jolloin myös toipuminen hidastuu. Keinoja stigman poistamiseen ovat kohtaamiset, avoimuus ja totuudenmukainen keskustelu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaalisen median kampanja, jolla pyrittiin vähentämään mielenterveysstigmaa. Tavoitteena oli sosiaalisen median kautta mahdollistaa kohtaamisia ja murtaa ennakkokäsityksiä mielenterveyteen liittyen. Tarkoituksena oli tuoda esiin totuudenmukaista kuvaa mielenterveyden häiriöistä ja stigman vaikutuksista kokemusasiantuntijoiden avulla. Toteutimme kampanjan ilman aikaisempaa kokemusta ja nollabudjetilla. Kampanjan julkaisut (videot, kuvat, kuvatekstit) tuotimme itsenäisesti osana tätä opinnäytetyötä. Kampanja toteutui 8.6 — 5.7.2020 Ääni kokemusasiantuntijuudelle -hankkeen Instagram ja Facebook -sivuilla ja se kantoi nimeä Kohtaa kokemukseni #äläleimaa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry:n ja Ääni kokemusasiantuntijuudelle -hankkeen kanssa.
Voimme todeta, että on mahdollista toteuttaa sisällöllisesti rikas ja vaikuttava kampanja minimiresursseilla. Kampanja keräsi Äänikokemusasiantuntijuudelle - hankkeen Instagram-tilille 71 seuraajaa lisää, Facebookiin uusia seuraajia kertyi 32. Facebookissa julkaisuja katsottiin yhteensä 5162 kertaa, Instagramissa 4228 kertaa. Kampanjan vaikutusta stigman vähentymiseen ei tässä työssä mitattu, mutta toivomme sen murtaneen ennakkoluuloja sekä edesauttaneen avointa keskustelukulttuuria mielenterveyden ympärillä. Opinnäytetyömme tuotokset löytyvät @aanikokemusasiantuntijuudelle Instagramista, sekä https://www.facebook.com/aanikokemusasiantuntijuudelle Ääni Kokemusasian- tuntijuudelle Facebook-sivuilta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaalisen median kampanja, jolla pyrittiin vähentämään mielenterveysstigmaa. Tavoitteena oli sosiaalisen median kautta mahdollistaa kohtaamisia ja murtaa ennakkokäsityksiä mielenterveyteen liittyen. Tarkoituksena oli tuoda esiin totuudenmukaista kuvaa mielenterveyden häiriöistä ja stigman vaikutuksista kokemusasiantuntijoiden avulla. Toteutimme kampanjan ilman aikaisempaa kokemusta ja nollabudjetilla. Kampanjan julkaisut (videot, kuvat, kuvatekstit) tuotimme itsenäisesti osana tätä opinnäytetyötä. Kampanja toteutui 8.6 — 5.7.2020 Ääni kokemusasiantuntijuudelle -hankkeen Instagram ja Facebook -sivuilla ja se kantoi nimeä Kohtaa kokemukseni #äläleimaa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry:n ja Ääni kokemusasiantuntijuudelle -hankkeen kanssa.
Voimme todeta, että on mahdollista toteuttaa sisällöllisesti rikas ja vaikuttava kampanja minimiresursseilla. Kampanja keräsi Äänikokemusasiantuntijuudelle - hankkeen Instagram-tilille 71 seuraajaa lisää, Facebookiin uusia seuraajia kertyi 32. Facebookissa julkaisuja katsottiin yhteensä 5162 kertaa, Instagramissa 4228 kertaa. Kampanjan vaikutusta stigman vähentymiseen ei tässä työssä mitattu, mutta toivomme sen murtaneen ennakkoluuloja sekä edesauttaneen avointa keskustelukulttuuria mielenterveyden ympärillä. Opinnäytetyömme tuotokset löytyvät @aanikokemusasiantuntijuudelle Instagramista, sekä https://www.facebook.com/aanikokemusasiantuntijuudelle Ääni Kokemusasian- tuntijuudelle Facebook-sivuilta.