Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

UNIKAMPANJA TYÖHYVINVOINNIN EDISTÄMISEKSI Case Osuuskauppa PeeÄssä

Hämäläinen, Pihla; Räikkönen, Outi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (4.001Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Pihla
Räikkönen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kampanja unesta Osuuskauppa PeeÄssän sisäiseen someen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Kampanjan toteutuksen ajankohtana oli loppusyksy 2019. Unikampanjalla pyrittiin selvittämään Osuuskauppa PeeÄssän unitottumuksia sekä unitietämystä.

Opinnäytetyö muodostui teoreettisesta osuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin laajalti uneen sekä työhyvinvointiin, sillä nämä teemat ovat tärkeitä ja ajankohtaisia. Viitekehystä varten opinnäytetyössä käytettiin erilaisia teoksia, tutkimuksia sekä verkkojulkaisuja koskien unta, työhyvinvointia, kampanjointia sekä osittain markkinoinnin näkökulmia.

Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin unikampanja toimeksiantajan sisäiseen someen, johon sisältyi erilaisia kampanjapostauksia unesta. Näiden lisäksi tuotettiin kaksi kvantitatiivista lomakekyselyä, joiden otantana oli koko Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstö. Aineiston keräämiseen käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tuotettavaa aineistoa luotiin paljon, sisältäen kampanjan suunnitelmineen, palavereineen, materiaaleineen ja kyselyineen, joten opinnäytetyö ei ollut luomisprosessin kannalta yksinkertainen.

Opinnäytetyön tuloksena valmistui unikampanja. Kampanjassa keskityttiin tuomaan esiin unen tärkeyttä ja sen laadun parantamisen eri keinoja, erilaisia unihygieniatoimenpiteitä ja työhyvinvoinnin näkökulmaa. Kampanjasta saatiin paljon positiivista palautetta ja kampanjalle toivottiin jatkoa. Unikampanjaan suunnitellut materiaalit sekä kampanjaan kuuluvat toimenpiteet onnistuivat hyvin. Tämän tyylisen kampanjan toteuttamiseen ei ole suoraa käsikirjaa, joten vaatinut luovaa ajattelua sekä mukavuusalueelta poistumista.

Kampanjasta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää henkilöstön työhyvinvointia kehittäessä. Hyvinvoinnin kehitys organisaatiossa vaikuttaa organisaation liiketoimintaan, sillä hyvinvoiva henkilöstö tuottaa tulosta ja heijastaa hyvää energiaa myös asiakkaisiin.
 
The purpose of the thesis project was to plan and create a campaign on sleep for Osuuskauppa PeeÄssä's internal social media. The campaign was implemented in the autumn of 2019. The aim of the sleep campaign was to examine about sleeping habits and knowledge of sleep in Osuuskauppa PeeÄssä. Furthermore, the primary purpose of the study was not only to receive a great number of answers but also to increase and develop the knowledge of sleep.


This thesis included comprises an action-based and a theoretical part. The theoretical framework focused on well-being, knowledge of sleep, sleeping habits, campaign, and more specifically internet and social media campaigning. The framework of the study is based on various works, studies and online publications concerning sleep, well-being at work, campaigning and partly discussing the topic from marketing aspects. This thesis also contained information about how made decisions during the day can affect sleep.

In the action-based part of the research, a sleep campaign was implemented in the client's internal social media, which included various campaign postings about sleep and well-being at work. There were also tips to help the target group to change unwanted sleeping habits and create better ones. In addition to these, two quantitative surveys were made, which were sampled from the entire employees of Osuuskauppa PeeÄssä. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data. The material included plans, meetings, materials and surveys, which all contributed to the complexity of the thesis project.


The campaign focused on the importance of sleep, the different ways to improve its quality, different healthy sleep hygiene practices and the perspective of well-being at work. For the study, the results of the surveys were very important to demonstrate the effectiveness of the campaign. The campaign received a lot of positive feed- back and the respondents expressed wishes for further similar campaigns. According to the feedback, the campaign was well-created. The results obtained from the campaign can be utilized in developing the well-being at work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste