Ympäristövastuun liiketoiminnallinen kannattavuus : Case: Jämsän alueen yritykset
Himanen, Milja (2020)
Himanen, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ympäristövastuun liiketoiminnallista kannattavuutta sekä tuen tarvetta ympäristövastuun toteuttamiseen jämsäläisissä pk-yrityksissä. Tavoitteena oli saada selville, miten yritykset kokevat ympäristövastuun vaikuttavan liiketoiminnan kannattavuuteen sekä kilpailuetuun. Opinnäytetyöllä pyrittiin myös saamaan selville, minkälaista tukea yritykset kokevat tarvitsevansa ympäristövastuun toteuttamiseen ja miten erilaisia tuki- ja neuvontapalveluita voidaan kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ympäristövastuuta yleisesti sekä kannattavuuden ja kilpailuedun näkökulmasta. Toinen teorian pääluku käsittelee puolestaan erilaisia yritystukipalveluita Suomessa ja minkälaista tukea ympäristövastuuseen on tällä hetkellä saatavilla. Työn empiirisessä osuudessa käydään läpi tutkimuksen toteuttamista ja esitellään toimeksiantajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui 20 kysymyksestä ja tutkimukseen vastasi 24 yritystä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristövastuulla koetaan olevan pääasiallisesti positiivisia vaikutuksia liiketoimintaan. Vaikutukset kannattavuuteen vaihtelevat yrityskohtaisesti. Kilpailuedun saavuttaminen ympäristövastuun kautta ei ole helppoa ja harva yritys hyödyntää ympäristövastuuta omassa markkinointiviestinnässään. Erilaisia tukipalveluita ympäristövastuuseen liittyen ei ole ahkerasti hyödynnetty ja vaikka tukipalveluista uskotaan olevan hyötyä ei moni yritys koe itse tarvitsevansa tukea. Apua ympäristövastuuseen oltaisiin kuitenkin ottamassa vastaan erilaisten koulutusten ja rahallisten tukien muodossa. The aim of this thesis was to research the profitability of the corporate environmental responsibility (CER) and the need for support in performing environmentally friendly practises in small and medium size companies in Jämsä. The objective of the thesis was to find out how corporate environmental responsibility affects profitability and competitive advantage. The thesis also aimed at finding out what kind of support companies need for CER and how to develop the existing support systems.
The theory section of this thesis consists of CER generally and from the point of view of profitability and competitive advantage. The second theory chapter, on the other hand, examines different kinds of support systems for companies in Finland and the kind of support currently available for CER. The empirical section of this thesis explains how the research was made and gives more information about the employer. The research material was gathered quantitively by using a survey. The survey consisted of 20 questions and 24 companies took part in the research.
Based on the research it can be said that CER is thought to have mainly positive effects on companies. The effects on profitability vary from company to company. Gaining competitive advantage through CER is not easy and only few companies are currently taking advantage of CER in their marketing communications. Different kinds of support systems for CER are not widely used and even though support systems are believed to be useful generally, many companies do not feel the need for support themselves. However, help would be accepted through different trainings and financial aid.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ympäristövastuuta yleisesti sekä kannattavuuden ja kilpailuedun näkökulmasta. Toinen teorian pääluku käsittelee puolestaan erilaisia yritystukipalveluita Suomessa ja minkälaista tukea ympäristövastuuseen on tällä hetkellä saatavilla. Työn empiirisessä osuudessa käydään läpi tutkimuksen toteuttamista ja esitellään toimeksiantajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui 20 kysymyksestä ja tutkimukseen vastasi 24 yritystä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristövastuulla koetaan olevan pääasiallisesti positiivisia vaikutuksia liiketoimintaan. Vaikutukset kannattavuuteen vaihtelevat yrityskohtaisesti. Kilpailuedun saavuttaminen ympäristövastuun kautta ei ole helppoa ja harva yritys hyödyntää ympäristövastuuta omassa markkinointiviestinnässään. Erilaisia tukipalveluita ympäristövastuuseen liittyen ei ole ahkerasti hyödynnetty ja vaikka tukipalveluista uskotaan olevan hyötyä ei moni yritys koe itse tarvitsevansa tukea. Apua ympäristövastuuseen oltaisiin kuitenkin ottamassa vastaan erilaisten koulutusten ja rahallisten tukien muodossa.
The theory section of this thesis consists of CER generally and from the point of view of profitability and competitive advantage. The second theory chapter, on the other hand, examines different kinds of support systems for companies in Finland and the kind of support currently available for CER. The empirical section of this thesis explains how the research was made and gives more information about the employer. The research material was gathered quantitively by using a survey. The survey consisted of 20 questions and 24 companies took part in the research.
Based on the research it can be said that CER is thought to have mainly positive effects on companies. The effects on profitability vary from company to company. Gaining competitive advantage through CER is not easy and only few companies are currently taking advantage of CER in their marketing communications. Different kinds of support systems for CER are not widely used and even though support systems are believed to be useful generally, many companies do not feel the need for support themselves. However, help would be accepted through different trainings and financial aid.