Sosiaalisen ympäristön vaikutus nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin: Opetustilaisuudet Laihian yläkoulun 7.-luokkalaisille
Rintamäki, Heini; Rönnqvist, Helena (2020)
Rintamäki, Heini
Rönnqvist, Helena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921790
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektityönä osana Laihian yläkoulun terveyspäivää syksyllä 2020. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetustapahtuma Laihian
yläkoulun 7.-luokkalaisille sosiaalisen ympäristön vaikutuksista nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Opetustapahtuman tarkoituksena oli tuoda nuorilleymmärrystä siitä, miten he omalla käytöksellään ja toiminnallaan voivat vaikuttaa omaan että muiden hyvinvointiin. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli lisätä tietoutta ja keskustelua nuorten mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista sosiaalisista
tekijöistä, edistää nuorten hyvinvointia ja sosiaalisuutta, sekä tukea nuoria tunnistamaan mahdollinen oma tai lähipiirissä oleva mielenterveyden häiriö tai sen oire.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin nuorten sosiaalisia
ympäristöjä, nuoruutta ikävaiheena sekä mielenterveyden edistämistä ja mielenterveyden häiriöitä. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen käytettiin käsinselausta, elektronisia lähteitä kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja, Mannerheimin lastensuojeluliiton internetsivuja, Nuorten mielenterveystalon
sivuja. Lisäksi tietoa haettiin
Medic ja PubMed- tietokannoista.
Opinnäytetyön toiminnallinen
osuus järjestettiin 27.8.2020 Laihian yläkoululla terveyspäivässä. Opetustapahtumaan osallistui yhteensä viisi 7.-luokkaa sekä
pienluokka integroituna. Opetustapahtumassa luennolla käsiteltiin mielenterveyden edistämistä, käytiin läpi sosiaalisia ympäristöjä ja niiden merkitystä nuorten elämään. Luentoon oli
sisällytetty pohdintakysymyksiä sekä case-tehtävä, jotta
mielenkiinto pysyisi paremmin aiheessa. Luennon jälkeen oli Kahoot-tietovisa, jonka avulla
pystyttiin katsomaan miten hyvin oppilaat muistivat opetetun asian.
Lopuksi jaettiin palautelomakkeet, joilla voitiin arvioida opetustapahtuman onnistumista.
Vastausten perusteella arvioitiin, että opetustapahtuma onnistui hyvin. Oppilaista lähes puolet oli vastannut, että sai vinkkejä siihen miten voi vaikuttaa omaan sekä
luokkatovereiden hyvinvointiin ja että oppitunnista oli hyötyä. Muutama vastasi, että olisi halunnut saada lisää tietoa mm. masennuksesta ja ahdistuksesta.
yläkoulun 7.-luokkalaisille sosiaalisen ympäristön vaikutuksista nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Opetustapahtuman tarkoituksena oli tuoda nuorilleymmärrystä siitä, miten he omalla käytöksellään ja toiminnallaan voivat vaikuttaa omaan että muiden hyvinvointiin. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli lisätä tietoutta ja keskustelua nuorten mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista sosiaalisista
tekijöistä, edistää nuorten hyvinvointia ja sosiaalisuutta, sekä tukea nuoria tunnistamaan mahdollinen oma tai lähipiirissä oleva mielenterveyden häiriö tai sen oire.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin nuorten sosiaalisia
ympäristöjä, nuoruutta ikävaiheena sekä mielenterveyden edistämistä ja mielenterveyden häiriöitä. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen käytettiin käsinselausta, elektronisia lähteitä kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja, Mannerheimin lastensuojeluliiton internetsivuja, Nuorten mielenterveystalon
sivuja. Lisäksi tietoa haettiin
Medic ja PubMed- tietokannoista.
Opinnäytetyön toiminnallinen
osuus järjestettiin 27.8.2020 Laihian yläkoululla terveyspäivässä. Opetustapahtumaan osallistui yhteensä viisi 7.-luokkaa sekä
pienluokka integroituna. Opetustapahtumassa luennolla käsiteltiin mielenterveyden edistämistä, käytiin läpi sosiaalisia ympäristöjä ja niiden merkitystä nuorten elämään. Luentoon oli
sisällytetty pohdintakysymyksiä sekä case-tehtävä, jotta
mielenkiinto pysyisi paremmin aiheessa. Luennon jälkeen oli Kahoot-tietovisa, jonka avulla
pystyttiin katsomaan miten hyvin oppilaat muistivat opetetun asian.
Lopuksi jaettiin palautelomakkeet, joilla voitiin arvioida opetustapahtuman onnistumista.
Vastausten perusteella arvioitiin, että opetustapahtuma onnistui hyvin. Oppilaista lähes puolet oli vastannut, että sai vinkkejä siihen miten voi vaikuttaa omaan sekä
luokkatovereiden hyvinvointiin ja että oppitunnista oli hyötyä. Muutama vastasi, että olisi halunnut saada lisää tietoa mm. masennuksesta ja ahdistuksesta.