Markkinointisuunnitelma kohdemarkkina-alueena Ruotsi - Case Kolari design
Tiensuu, Jutta (2020)
Tiensuu, Jutta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa toimeksiantajalle Kolari designille toimiva markkinointisuunnitelma tähtäimenä Ruotsin markkinat. Kolari design valmistaa koirien vaatteita ja varusteita käsityönä Suomen Lapissa.
Tutkimusongelma oli, millaisen suunnitelman koiratarvikkeiden markkinoinnin onnistuminen Ruotsissa vaatii. Opinnäytetyössä on kuvattu, miten tyypillinen ruotsalainen kuluttaja eroaa suomalaisesta ja mitä markkinoinnin kilpailukeinoja ja kanavia toimeksiantajan kannattaa hyödyntää.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Yritys voi hyödyntää sitä ensisijaisesti suunnatessaan Ruotsin markkinoille, mutta siitä on hyötyä myös kotimaan markkinoinnin optimointia ajatellen. Tiedonkeruu toteutettiin kirjallisuuslähteistä, yksittäisinä henkilöhaastatteluina sekä seuraamalla sosiaalisessa mediassa tehtyjen markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia.
Opinnäytetyön mukaan kansainvälistyminen Ruotsiin kannattaa, sillä se on vakaa, kasvava ja lähellä oleva maa, jossa ostovoimaa sekä koiratarvikkeiden kysyntää riittää. Kolari designin ostajapersoona on 25–45-vuotias aktiivinen koiraharrastaja. Markkinoinnin kilpailukeinoista vahvin on tällä hetkellä tuote, mutta markkinointiviestintään ja saatavuuteen tulisi panostaa, jotta brändiä saataisiin paremmin näkyville ja helpommin asiakkaiden ulottuville. The purpose of this thesis was to create a feasible marketing plan for the commissioner targeting the Swedish market. Kolari design manufactures handmade dog clothes and equipment in Finnish Lapland.
The research problem was, what kind of marketing plan is required for a successful marketing of dog supplies in Sweden. This thesis describes how a typical Swedish consumer differs from a Finnish one, what competitive recourses, and what marketing channels Kolari design should utilize.
This thesis was made as a functional thesis and the final work is a concrete marketing plan. The commissioner can utilize it primarily when aiming for Swedish market, but it is also useful for optimizing domestic marketing. The empirical material for this thesis was collected from related literature, individual interviews and monitoring the impacts of marketing actions already taken on social media.
According to the thesis the internationalization to Sweden is worthwhile, as it is a stable and growing country nearby. There is enough purchasing power and demand for dog supplies. Kolari design´s buyers’ persona is active dog enthusiasts aged 25–45. Currently Kolari design’s strongest mean of marketing is the product, but they should invest in marketing communications and availability to get the brand more visibly and more accessible to customers.
Tutkimusongelma oli, millaisen suunnitelman koiratarvikkeiden markkinoinnin onnistuminen Ruotsissa vaatii. Opinnäytetyössä on kuvattu, miten tyypillinen ruotsalainen kuluttaja eroaa suomalaisesta ja mitä markkinoinnin kilpailukeinoja ja kanavia toimeksiantajan kannattaa hyödyntää.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Yritys voi hyödyntää sitä ensisijaisesti suunnatessaan Ruotsin markkinoille, mutta siitä on hyötyä myös kotimaan markkinoinnin optimointia ajatellen. Tiedonkeruu toteutettiin kirjallisuuslähteistä, yksittäisinä henkilöhaastatteluina sekä seuraamalla sosiaalisessa mediassa tehtyjen markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia.
Opinnäytetyön mukaan kansainvälistyminen Ruotsiin kannattaa, sillä se on vakaa, kasvava ja lähellä oleva maa, jossa ostovoimaa sekä koiratarvikkeiden kysyntää riittää. Kolari designin ostajapersoona on 25–45-vuotias aktiivinen koiraharrastaja. Markkinoinnin kilpailukeinoista vahvin on tällä hetkellä tuote, mutta markkinointiviestintään ja saatavuuteen tulisi panostaa, jotta brändiä saataisiin paremmin näkyville ja helpommin asiakkaiden ulottuville.
The research problem was, what kind of marketing plan is required for a successful marketing of dog supplies in Sweden. This thesis describes how a typical Swedish consumer differs from a Finnish one, what competitive recourses, and what marketing channels Kolari design should utilize.
This thesis was made as a functional thesis and the final work is a concrete marketing plan. The commissioner can utilize it primarily when aiming for Swedish market, but it is also useful for optimizing domestic marketing. The empirical material for this thesis was collected from related literature, individual interviews and monitoring the impacts of marketing actions already taken on social media.
According to the thesis the internationalization to Sweden is worthwhile, as it is a stable and growing country nearby. There is enough purchasing power and demand for dog supplies. Kolari design´s buyers’ persona is active dog enthusiasts aged 25–45. Currently Kolari design’s strongest mean of marketing is the product, but they should invest in marketing communications and availability to get the brand more visibly and more accessible to customers.