Opetushammashoitolan poliklinikka moniammatillisena toimintaympäristönä opiskelijoiden arvioimana
Höyhtyä, Piia; Pirttijärvi, Henna (2020)
Höyhtyä, Piia
Pirttijärvi, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021841
Tiivistelmä
Suomessa on meneillään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ja rakenteiden uudistus, jolla tavoitellaan muun muassa joustavampia ja kustannustehokkaampia tapoja tuottaa terveyspalveluita. Suun terveydenhuollossa esimerkki tällaisesta työskentelytavasta on niin sanottu Kerralla valmiiksi -poliklinikkatoiminta. Se vaatii moniammatillisia työskentelytaitoja ja -valmiuksia, joiden harjaantumisessa koulutus on ratkaisevassa asemassa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suuhygienisti- ja hammaslääketieteen opiskelijoiden ylläpitämän moniammatillisen opetushammashoitolan toimintaympäristö, toimintamallit, poliklinikan nykyiset käytännöt ja niiden toimivuus opiskelijoiden arvioimana. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden arvioihin yhteydessä olevia tekijöitä ja heidän näkemyksiään mahdollisista kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää moniammatillisen poliklinikkatoiminnan kehittämisessä.
Tietoperusta koostettiin kansainvälisistä ja kansallisista moniammatillista yhteistyötä käsittelevistä tutkimuksista ja lähteistä, joiden pohjalta muodostettiin tärkeimmät teoreettiset käsitteet, jotka vaikuttavat moniammatillisen koulutuksen onnistumiseen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Webropol-kysely lähetettiin sähköpostitse kaikille lukuvuoden 2018–2019 aikana poliklinikkatoimintaan osallistuneille opiskelijoille. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelman analyysityökaluilla.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä poliklinikkaan oppimisympäristönä, osaamisensa kehittymiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön. Myös opiskelijoiden asennoituminen moniammatilliseen yhteistyöhön oli positiivinen. Tärkein yksittäinen tekijä, johon toiminnan arviot olivat yhteydessä, oli hoidettujen potilaiden lukumäärä. Toiminnan kehittämisen kannalta tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat toiminnan organisoinnin tehostaminen ja selkiyttäminen sekä ohjaustoiminnan kehittäminen. The multi-professional outpatient clinic, which is be implemented in collaboration with oral hygiene and dental students, started in the educational dental clinic under study in the autumn of 2018. As the form of work was new, it was considered necessary for the teaching provider to map students' views on the operating environment, operating models, current practices of the outpatient clinic and their functionality. In addition, factors related to students' assessments and their views on possible development needs were investigated.
The survey was conducted as a quantitative survey in the spring of 2019. The Webropol survey was sent by e-mail to all students who participated in outpatient activities during the 2018–2019 academic year. The results were analyzed with Webropol analysis tools.
The results of the study show that the students were satisfied with the outpatient clinic. Students were happy to participate in working with other oral health professionals. According to the students, there was room for improvement in the organization and management of activities. The most important individual factors for the development of operations were the number of patients treated, the improvement of the organization of operations and the development of guidance.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suuhygienisti- ja hammaslääketieteen opiskelijoiden ylläpitämän moniammatillisen opetushammashoitolan toimintaympäristö, toimintamallit, poliklinikan nykyiset käytännöt ja niiden toimivuus opiskelijoiden arvioimana. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden arvioihin yhteydessä olevia tekijöitä ja heidän näkemyksiään mahdollisista kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää moniammatillisen poliklinikkatoiminnan kehittämisessä.
Tietoperusta koostettiin kansainvälisistä ja kansallisista moniammatillista yhteistyötä käsittelevistä tutkimuksista ja lähteistä, joiden pohjalta muodostettiin tärkeimmät teoreettiset käsitteet, jotka vaikuttavat moniammatillisen koulutuksen onnistumiseen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Webropol-kysely lähetettiin sähköpostitse kaikille lukuvuoden 2018–2019 aikana poliklinikkatoimintaan osallistuneille opiskelijoille. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelman analyysityökaluilla.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä poliklinikkaan oppimisympäristönä, osaamisensa kehittymiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön. Myös opiskelijoiden asennoituminen moniammatilliseen yhteistyöhön oli positiivinen. Tärkein yksittäinen tekijä, johon toiminnan arviot olivat yhteydessä, oli hoidettujen potilaiden lukumäärä. Toiminnan kehittämisen kannalta tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat toiminnan organisoinnin tehostaminen ja selkiyttäminen sekä ohjaustoiminnan kehittäminen.
The survey was conducted as a quantitative survey in the spring of 2019. The Webropol survey was sent by e-mail to all students who participated in outpatient activities during the 2018–2019 academic year. The results were analyzed with Webropol analysis tools.
The results of the study show that the students were satisfied with the outpatient clinic. Students were happy to participate in working with other oral health professionals. According to the students, there was room for improvement in the organization and management of activities. The most important individual factors for the development of operations were the number of patients treated, the improvement of the organization of operations and the development of guidance.