Showtanssinopettaja : Koulutuksen tarve ja vaikutus työelämässä
Suokas, Jonna (2011)
Suokas, Jonna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, onko korkeakoulussa opiskelleen ja itseoppineen tanssinopettajan välillä eroja ja millaisia nämä erot ovat. Tutkimus kartoittaa samalla korkeakoulutasoisen tanssinopettajakoulutuksen tarvetta ja sen vaikutuksia showtanssinopettajien työssä. Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää työelämätoimijoiden käsityksiä tanssinopettajan ammattitaitovaatimuksista. Yksi työn tärkeimmistä sivutavoitteista on markkinoida Oulun seudun ammattikorkeakoulun showtanssipainotteista tanssinopettajakoulutusta sekä saada ajankohtaista tietoa siitä, kuinka koulutus voisi omalla tarjonnallaan ja yhteistyöhalukkuudellaan vastata paremmin työelämän tarpeisiin.
Tutkimuksen aineistona on käytetty kvalitatiivisen kyselyn vastauksia, joiden tutkimiseen sovelsin tanssi- ja opetusalaa sivuavaa kirjallisuutta. Vastaajina toimivat showtanssinopetusta tarjoavien yksityisten tanssikoulujen toimihenkilöt. Laadullinen tutkimusprosessi eteni kyselyn analysoinnista induktiiviseen päättelyyn. Aineiston tulkinnassa hyödynsin myös omaa kokemustani showtanssialalla.
Tutkimukseni taustoittaa tanssijan kehittymistä tanssinopettajaksi. Se osoittaa, että kasvua tulee tarkastella kokonaisuutena, johon vaikuttavat koulutus, työkokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Yhtenä tutkimustuloksena olikin persoonallisuuden voimakas vaikutus hyvän tanssinopettajaidentiteetin kehittymiselle.
Aineistosta ilmeni kyselyn vastaajien selkeä toive monipuoliselle, mutta pedagogisesti painottuneelle koulutukselle, johon Oulun seudun ammattikorkeakoulu tietotaidon tarjoajana pyrkii vastaamaan. Kyselyyn vastanneiden pienen otannan vuoksi vastauksia ei voida pitää yleispätevinä. Ne kuitenkin kertovat siitä, kuinka kasvatuksellisen ajattelun lisääntyminen substanssiosaamisen rinnalla tekevät opettajan työstä monipuolisemman ja arvostetumman sekä mahdollistavat pitkäikäisemmän työuran.
Tutkimuksen aineistona on käytetty kvalitatiivisen kyselyn vastauksia, joiden tutkimiseen sovelsin tanssi- ja opetusalaa sivuavaa kirjallisuutta. Vastaajina toimivat showtanssinopetusta tarjoavien yksityisten tanssikoulujen toimihenkilöt. Laadullinen tutkimusprosessi eteni kyselyn analysoinnista induktiiviseen päättelyyn. Aineiston tulkinnassa hyödynsin myös omaa kokemustani showtanssialalla.
Tutkimukseni taustoittaa tanssijan kehittymistä tanssinopettajaksi. Se osoittaa, että kasvua tulee tarkastella kokonaisuutena, johon vaikuttavat koulutus, työkokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Yhtenä tutkimustuloksena olikin persoonallisuuden voimakas vaikutus hyvän tanssinopettajaidentiteetin kehittymiselle.
Aineistosta ilmeni kyselyn vastaajien selkeä toive monipuoliselle, mutta pedagogisesti painottuneelle koulutukselle, johon Oulun seudun ammattikorkeakoulu tietotaidon tarjoajana pyrkii vastaamaan. Kyselyyn vastanneiden pienen otannan vuoksi vastauksia ei voida pitää yleispätevinä. Ne kuitenkin kertovat siitä, kuinka kasvatuksellisen ajattelun lisääntyminen substanssiosaamisen rinnalla tekevät opettajan työstä monipuolisemman ja arvostetumman sekä mahdollistavat pitkäikäisemmän työuran.