Maaseutumatkailutuotteita matkailun rajapinnoilta
Ollinmäki, Ritva (2020)
Ollinmäki, Ritva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222077
Tiivistelmä
Maa- ja puutarhatilojen vuodenkierrossa tehdään monenlaisia mielenkiintoisia asioita, jotka soveltuvat matkailuun. Eläimet, luonto, metsä, maatilan ja puutarhan viljelytyöt, perinnekäsityöt ja perinneruoka houkuttelevat matkailijoita lomalle maaseudulle. Matkailuala on voimakkaassa kasvussa ja maaseutumatkailulla on mahdollista saada käännettyä osa matkailijavirrasta itselleen.
Opinnäytteessä etsitään trendien kautta mahdollisuuksia, joissa erilaiset maaseudun toimijat voisivat kehittää ja muotoilla omasta toiminnastaan kiinnostavia matkailutuotteita ja siten lisätä liiketoimintaansa. Matkailualalla on mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa matkailun rajapinnoilla. Tämä tarkoittaa uusia matkailutuotteita suunniteltaessa eri alojen rohkeaa ja luovaa yhdistelyä yli ammatti- ja toimirajojen.
Opinnäytetyössä luodaan kokonaiskuvaa maaseutumatkailusta. Matkailun yleisiä trendejä selvitetään, koska siten saadaan käsitystä siitä, mitä asiakkaat lomaltaan haluavat, keitä matkailijat ovat, miten ilmastonmuutos ja kestävä kehitys vaikuttavat matkailuun ja miten yrittäjän tulisi niitä huomioida toiminnassaan. Palvelumuotoilu auttaa tunnistamaan miten ja millaisia ohjelmapalveluita maa- ja puutarhatiloilla voidaan kehittää.
Tutkimusosio on neliosainen ja koskee neljää erityyppistä maaseutumatkailutuotetta. Ensimmäisessä osassa tehtiin haastattelututkimus kymmenelle laidunnuspalvelua tarjoavalle karjatilalle, jossa keskityttiin perinnebiotooppien hoitoon ja paimen-matkailuun. Tavoitteena oli asiakasymmärryksen lisääminen ja matkailumahdollisuuksien selvittäminen. Toisena kehittämiskohteena oli perinnekäsityömatkailu, missä toteutettiin haastattelututkimus viidelle villaa jalostavalle tilalle. Tavoitteena oli selvittää, ovatko yrittäjät halukkaita kehittämään villan ympärille matkailutuotteita. Kolmannen osion kehittämiskohteena oli puutarhatilan lähi- ja päivämatkailu, missä toteutettiin benchmarking-retki Pohjois-Karjalan marjatiloille. Kehittämistyönä selvitettiin, miten päiväretki marjatilalle tulisi käytännössä järjestää ja muotoilla matkailutuotteeksi. Neljäntenä kehittämiskohteena oli yrttitilan matkailutuote, jossa kohteena oli tuotteistaa ruusujuuriviljelmän ankea nostotyö houkuttelevaksi matkailutuotteeksi.
Kehittämistyö neljään erilaiseen maaseutumatkailutuotteeseen toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin, missä hyödynnettiin matkailutoimijan työkalupakkia. Työn tuloksena syntyi erilaisia maaseudun matkailutuotteita, jotka vastaavat hyvin matkailun yleisiin trendeihin ja joita matkailua tarjoavat yritykset voivat soveltaa ja paketoida matkailutuotteeksi omaan tarjontaansa. The everyday life of farms includes many interesting things, that could be useful for helping the farms, to get their fair share of the ever-growing traveling business. Animals, nature, forest, farming work and the local traditional food are good examples of things, which could inspire tourists to visit these farms. In this thesis various rural tourism possibilities for different types of farms is explored.
The aim is to show the potential of the farms to develop and design interesting traveling products, and to boost their businesses. Current trends of the traveling world are
considered and on overview of the rural tourism is created. The current trends in the traveling industry help to determine what customers would like to have from their vacation. It is also important to identify how climate change and sustainable development are affecting today’s traveling, and how an entrepreneur should take into consideration these factors.
The research section of this thesis consists of four different approaches to rural tourism. The first one is a semi-structured interview for ten livestock ranches. The second
one focuses on handicraft traveling. Five different wool processing farms were interviewed. The third part concentrates on developing a day trip to berry and/or vegetable
farms. In the last study, the work in an herb farming (Rhodiola rosea) is observed to design a tourism product around rose root harvesting.
The thesis aimed at creating products for rural tourism by using service design as an overall approach for the development. Various possibilities were identified, and new
products were developed that respond well to the current trends of travelling.
Opinnäytteessä etsitään trendien kautta mahdollisuuksia, joissa erilaiset maaseudun toimijat voisivat kehittää ja muotoilla omasta toiminnastaan kiinnostavia matkailutuotteita ja siten lisätä liiketoimintaansa. Matkailualalla on mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa matkailun rajapinnoilla. Tämä tarkoittaa uusia matkailutuotteita suunniteltaessa eri alojen rohkeaa ja luovaa yhdistelyä yli ammatti- ja toimirajojen.
Opinnäytetyössä luodaan kokonaiskuvaa maaseutumatkailusta. Matkailun yleisiä trendejä selvitetään, koska siten saadaan käsitystä siitä, mitä asiakkaat lomaltaan haluavat, keitä matkailijat ovat, miten ilmastonmuutos ja kestävä kehitys vaikuttavat matkailuun ja miten yrittäjän tulisi niitä huomioida toiminnassaan. Palvelumuotoilu auttaa tunnistamaan miten ja millaisia ohjelmapalveluita maa- ja puutarhatiloilla voidaan kehittää.
Tutkimusosio on neliosainen ja koskee neljää erityyppistä maaseutumatkailutuotetta. Ensimmäisessä osassa tehtiin haastattelututkimus kymmenelle laidunnuspalvelua tarjoavalle karjatilalle, jossa keskityttiin perinnebiotooppien hoitoon ja paimen-matkailuun. Tavoitteena oli asiakasymmärryksen lisääminen ja matkailumahdollisuuksien selvittäminen. Toisena kehittämiskohteena oli perinnekäsityömatkailu, missä toteutettiin haastattelututkimus viidelle villaa jalostavalle tilalle. Tavoitteena oli selvittää, ovatko yrittäjät halukkaita kehittämään villan ympärille matkailutuotteita. Kolmannen osion kehittämiskohteena oli puutarhatilan lähi- ja päivämatkailu, missä toteutettiin benchmarking-retki Pohjois-Karjalan marjatiloille. Kehittämistyönä selvitettiin, miten päiväretki marjatilalle tulisi käytännössä järjestää ja muotoilla matkailutuotteeksi. Neljäntenä kehittämiskohteena oli yrttitilan matkailutuote, jossa kohteena oli tuotteistaa ruusujuuriviljelmän ankea nostotyö houkuttelevaksi matkailutuotteeksi.
Kehittämistyö neljään erilaiseen maaseutumatkailutuotteeseen toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin, missä hyödynnettiin matkailutoimijan työkalupakkia. Työn tuloksena syntyi erilaisia maaseudun matkailutuotteita, jotka vastaavat hyvin matkailun yleisiin trendeihin ja joita matkailua tarjoavat yritykset voivat soveltaa ja paketoida matkailutuotteeksi omaan tarjontaansa.
The aim is to show the potential of the farms to develop and design interesting traveling products, and to boost their businesses. Current trends of the traveling world are
considered and on overview of the rural tourism is created. The current trends in the traveling industry help to determine what customers would like to have from their vacation. It is also important to identify how climate change and sustainable development are affecting today’s traveling, and how an entrepreneur should take into consideration these factors.
The research section of this thesis consists of four different approaches to rural tourism. The first one is a semi-structured interview for ten livestock ranches. The second
one focuses on handicraft traveling. Five different wool processing farms were interviewed. The third part concentrates on developing a day trip to berry and/or vegetable
farms. In the last study, the work in an herb farming (Rhodiola rosea) is observed to design a tourism product around rose root harvesting.
The thesis aimed at creating products for rural tourism by using service design as an overall approach for the development. Various possibilities were identified, and new
products were developed that respond well to the current trends of travelling.