Parametriset animaatiot peleissä
Liukkonen, Taru (2020)
Liukkonen, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222101
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa erityyppisiä parametrisoituja kolmannen persoonan animaatioita työn tilaajana olleen pelistudion peliprojektiin. Pääasiallisesti animaatioita oli kolmea erityyppistä: tähtäyksen sarjojen luomista, elehtiviä emote-animaatioita ja elokuvamaisia esittäviä kohtauksia pelin alfa-traileriin. Traileria varten valmistettiin neljä kohtausta, kun taas emote-animaatioita ja tähtäyssarjoja tehtiin lukuisia. Jokainen emote-animaatio ja tähtäyssarja poikkesi muista huomattavasti, joten toistoa ei tapahtunut.
Animaatiot luotiin suurimmalta osin itse konfiguroimalla animaatio käsittelemättömästä liikkeentunnistusdatasta aina pelimoottorille käsiteltäväksi animaatioksi ja sen sarjoiksi saakka. Yritys tarjosi pitkälle jalostetun nivelistön kontrolleineen, mutta silloin tällöin animaatioiden toiminnallisuus vaati nivelistön hienovaraista säätämistä animaation tarpeisiin.
Jokainen animaatio mahdollisine sarjoineen konfiguroitiin pelimoottoriin itsenäisesti. Konfiguroinnissa käytettiin yrityksen oman pelimoottorin työkaluja. Tämä työvaihe sisälsi itsenäistä koodausta ja pelimoottorin hallintaa. Jokaista animaatiota muokattiin ja hiottiin lukuisia kertoja, jolloin muutokset tehtiin 3D-ohjelmassa ja pelimoottoriin vietiin uusi animaatio korvaamaan vanhan.
Lähes kaikki opinnäytetyössä työstetyt animaatiot päätyivät peliprojektin suljettuun alphaversioon pelaajien käyttöön muutamia aliversioita lukuun ottamatta. Eniten tätä opinnäytetyötä varten tehtiin erilaisia tähtäyssarjoja ja emote-animaatioita. Suljettua alfaversiota varten tuotettiin myös muutama elokuvamainen kohtaus suljetun alfaversion traileria varten.
Animaatiot luotiin suurimmalta osin itse konfiguroimalla animaatio käsittelemättömästä liikkeentunnistusdatasta aina pelimoottorille käsiteltäväksi animaatioksi ja sen sarjoiksi saakka. Yritys tarjosi pitkälle jalostetun nivelistön kontrolleineen, mutta silloin tällöin animaatioiden toiminnallisuus vaati nivelistön hienovaraista säätämistä animaation tarpeisiin.
Jokainen animaatio mahdollisine sarjoineen konfiguroitiin pelimoottoriin itsenäisesti. Konfiguroinnissa käytettiin yrityksen oman pelimoottorin työkaluja. Tämä työvaihe sisälsi itsenäistä koodausta ja pelimoottorin hallintaa. Jokaista animaatiota muokattiin ja hiottiin lukuisia kertoja, jolloin muutokset tehtiin 3D-ohjelmassa ja pelimoottoriin vietiin uusi animaatio korvaamaan vanhan.
Lähes kaikki opinnäytetyössä työstetyt animaatiot päätyivät peliprojektin suljettuun alphaversioon pelaajien käyttöön muutamia aliversioita lukuun ottamatta. Eniten tätä opinnäytetyötä varten tehtiin erilaisia tähtäyssarjoja ja emote-animaatioita. Suljettua alfaversiota varten tuotettiin myös muutama elokuvamainen kohtaus suljetun alfaversion traileria varten.