Kliinisen työskentelyn ekotehokkuus suuhygienistiopiskelijoiden arvioimana : Parodontologisen potilaan ylläpitohoito opetushammashoitolassa
Rantaeskola, Milla; Romppainen, Emilia; Ryynänen, Milla (2020)
Rantaeskola, Milla
Romppainen, Emilia
Ryynänen, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322121
Tiivistelmä
Ekotehokkuus on ajankohtainen aihe etenevän ilmastonmuutoksen takia. Kokonaisuutena ekotehokkuudella tarkoitetaan, että tavoiteltavia hyötyjä verrataan niistä aiheutuneisiin haittoihin. Ekotehokkaiden työskentelytapojen avulla voidaan säästää luonnonvaroja, joita on saatavilla vain rajoitetusti. Suun terveydenhuoltoalalla ekotehokkuuden toteutumiseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi käyttämällä materiaaleja mahdollisimman vähän. Ekotehokkuudesta suun terveydenhuoltoalalta ei ole saatavilla juurikaan aikaisempaa tutkimustietoa.
Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen aiheena oli suuhygienistiopiskelijoiden opetushammashoitolassa toteutuvan kliinisen työskentelyn ekotehokkuus. Tutkimuksessa kliininen työskentely rajattiin koskemaan ainoastaan parodontologista ylläpitohoitoa. Tutkimuksen tavoite oli tuottaa lisää tutkimustietoa suuhygienistiopiskelijoiden parodontologisen ylläpitohoidon ekotehokkuudesta ja kehittää työskentelyn ekotehokkuutta. Tutkimuksen avulla suun terveydenhuollon opiskelijat ja ammattilaiset saivat lisää tutkimustietoa ekotehokkuudesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkittaviksi valittiin toisen ja kolmannen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijat.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavat olivat motivoituneita työskentelemään ekotehokkaasti, mutta ekotehokkuus ei kuitenkaan toteutunut käytännössä kaikilla osa-alueilla. Ekotehokkuus toteutui tutkittavien parodontologisessa ylläpitohoidossa lähinnä hoitotoimenpiteiden suunnitteluna ja materiaalien kulutuksen vähentämisenä. Ekotehokkuuden toteutumisen kannalta olennaista on, millaiset valmiudet opetushammashoitolassa on toimia ekotehokkaasti, koska tutkittavien käytettävissä ovat vain siellä saatavilla olevat materiaalit ja välineet.
Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavat toivoivat lisää keskustelua ekotehokkaista työskentelytavoista opintojen aikana. Lisäksi tutkittavat toivoivat opetushammashoitolaan kirjallisia toimintaohjeita ekotehokkaista työskentelytavoista. Näin ollen yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi esitetään opas ekotehokkaista työskentelytavoista opetushammashoitolaan.
Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen aiheena oli suuhygienistiopiskelijoiden opetushammashoitolassa toteutuvan kliinisen työskentelyn ekotehokkuus. Tutkimuksessa kliininen työskentely rajattiin koskemaan ainoastaan parodontologista ylläpitohoitoa. Tutkimuksen tavoite oli tuottaa lisää tutkimustietoa suuhygienistiopiskelijoiden parodontologisen ylläpitohoidon ekotehokkuudesta ja kehittää työskentelyn ekotehokkuutta. Tutkimuksen avulla suun terveydenhuollon opiskelijat ja ammattilaiset saivat lisää tutkimustietoa ekotehokkuudesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkittaviksi valittiin toisen ja kolmannen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijat.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavat olivat motivoituneita työskentelemään ekotehokkaasti, mutta ekotehokkuus ei kuitenkaan toteutunut käytännössä kaikilla osa-alueilla. Ekotehokkuus toteutui tutkittavien parodontologisessa ylläpitohoidossa lähinnä hoitotoimenpiteiden suunnitteluna ja materiaalien kulutuksen vähentämisenä. Ekotehokkuuden toteutumisen kannalta olennaista on, millaiset valmiudet opetushammashoitolassa on toimia ekotehokkaasti, koska tutkittavien käytettävissä ovat vain siellä saatavilla olevat materiaalit ja välineet.
Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavat toivoivat lisää keskustelua ekotehokkaista työskentelytavoista opintojen aikana. Lisäksi tutkittavat toivoivat opetushammashoitolaan kirjallisia toimintaohjeita ekotehokkaista työskentelytavoista. Näin ollen yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi esitetään opas ekotehokkaista työskentelytavoista opetushammashoitolaan.