Vuorohoidon kokopäiväpedagogiikka -perehdytyskansion osio
Kumpulainen, Roosa; Smedlund, Noora (2020)
Kumpulainen, Roosa
Smedlund, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322164
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi perehdytyskansion osio erään vuorohoidon yksi-kön varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä työn tilaajille opas, kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta siinä vuorohoidossa, perehdytyskansion väliin. Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin haastatteluja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Keskustelimme heidän ajatuksistaan kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta siinä.
Tutkimustyön teoreettista viitekehystä ohjasivat pitkälti Varhaiskasvatussuunnitelman perustei-den 2018 pedagogisen toiminnan viitekehys, kokopäiväpedagogiikan käsite sekä osallisuus -käsite. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös vuorohoidon erityispiirteitä ja perehdy-tystä vuorohoidossa. Opinnäytetyössä kuvataan tuotekehittelyn prosessi, jossa suunnitellaan, toteutetaan sekä arvioidaan työtä.
Päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaisten palautteen myötä voidaan todeta, että opas tulee olemaan hyödyksi päiväkodille ja se vastaa päiväkodin tarpeisiin. Opas sisältää perehdytyksen näkökulmasta vuorohoidossa käytettävää kokopäiväpedagogiikkaa ja lasten osallisuutta siinä, sekä se tukee varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja vuorohoitoon tulevia työntekijöitä. Opas si-sältää teoriatietoa, varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia sekä lasten näkökulmaa kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta siinä. Opas on varhaiskasvatuksen ammatti-laisten mukaan selkeä, helppolukuinen ja visuaaliselta ilmeeltään miellyttävä. Heidän mukaansa opas sisältää hyödyllisiä asioita, joita he voivat käyttää päiväkodin arjessa. Valmis opas luovu-tettiin toimeksiantajana toimeksi antaneelle päiväkodille sekä digitaalisena versiona että fyysise-nä oppaana. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ottavat oppaan käyttöön syksyllä 2020 alkavana toimintakautena.
Jatkotutkimusaiheena esitämme oppaan kokemuksien tarkastelun. Varhaiskasvatuksen ammat-tilaisten kokemukset oppaasta voisi tehdä tutkimuksen ja opasta voisi jalostaa, sillä lasten osalli-suus ja kokopäiväpedagogiikka ovat ajankohtaisia aiheita tutkia varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustyön teoreettista viitekehystä ohjasivat pitkälti Varhaiskasvatussuunnitelman perustei-den 2018 pedagogisen toiminnan viitekehys, kokopäiväpedagogiikan käsite sekä osallisuus -käsite. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös vuorohoidon erityispiirteitä ja perehdy-tystä vuorohoidossa. Opinnäytetyössä kuvataan tuotekehittelyn prosessi, jossa suunnitellaan, toteutetaan sekä arvioidaan työtä.
Päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaisten palautteen myötä voidaan todeta, että opas tulee olemaan hyödyksi päiväkodille ja se vastaa päiväkodin tarpeisiin. Opas sisältää perehdytyksen näkökulmasta vuorohoidossa käytettävää kokopäiväpedagogiikkaa ja lasten osallisuutta siinä, sekä se tukee varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja vuorohoitoon tulevia työntekijöitä. Opas si-sältää teoriatietoa, varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia sekä lasten näkökulmaa kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta siinä. Opas on varhaiskasvatuksen ammatti-laisten mukaan selkeä, helppolukuinen ja visuaaliselta ilmeeltään miellyttävä. Heidän mukaansa opas sisältää hyödyllisiä asioita, joita he voivat käyttää päiväkodin arjessa. Valmis opas luovu-tettiin toimeksiantajana toimeksi antaneelle päiväkodille sekä digitaalisena versiona että fyysise-nä oppaana. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ottavat oppaan käyttöön syksyllä 2020 alkavana toimintakautena.
Jatkotutkimusaiheena esitämme oppaan kokemuksien tarkastelun. Varhaiskasvatuksen ammat-tilaisten kokemukset oppaasta voisi tehdä tutkimuksen ja opasta voisi jalostaa, sillä lasten osalli-suus ja kokopäiväpedagogiikka ovat ajankohtaisia aiheita tutkia varhaiskasvatuksessa.