Asiakkaan tavoiteprofiilin mukaisen visuaalisen ilmeen suunnittelu
Korkala, Mikko (2011)
Korkala, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä asiakaslähtöisen visuaalisen suunnitteluprosessin kulku ja toteuttaa sen avulla visuaalinen tyyli oululaiselle opiskelijaorganisaatiolle. Työn lopputuotoksena syntyvässä graafisessa ohjeistuksessa esitellään asiakkaan käyttöön valitut elementit ja ohjeistetaan uuden visuaalisen identiteetin käyttö. Toimeksiantajana työssä on Oulun seudun Ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön sisällä toimiva itsenäinen osakeyhtiö Trapesti, jonka ideologisena tavoitteena on edistää koulun yksikön opiskelijoiden työelämä-valmiuksia ja antaa opiskelijoille mahdollisuus oman alan töihin jo opiskelujen aikana. Asiakas on erittäin tyytymätön vanhaan ilmeeseen, joten visuaalinen ilme uudistetaan projektin aikana kauttaaltaan.
Kehittämistehtävän konkreettisena haasteena on suunnitella kauttaaltaan yhtenäinen visuaa-linen linja, joka istuu asiakkaan tavoiteprofiiliin ja on katu-uskottava niin opiskelijoiden kuin yrityksen asiakkaidensa silmissä. Työn aikana hyödynnetään asiakkaalta saatua tietoa ja palautetta, jotta haluttuun lopputulokseen päästään. Koska visuaalisen identiteetin parissa tulee työskentelemään joukko suunnittelutaidoiltaan hyvin eritasoisia ihmisiä, riittävän helposti hallittavan mutta samalla tarpeeksi monipuolisen identiteetin suunnittelu asettaa työlle oman haasteensa. Identiteetistä ei kuitenkaan haluttu tehdä luovuutta kahlitsevaa tekijää, joten seikkaperäisiä esimerkkejä ei ohjeistossa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta esitetä.
Työ toteutetaan ja graafisen suunnittelun teorian viitekehystä kunnioittaen ja yritysilmeen osatekijöitä hyödyntäen. Teoriassa käsitellään eri ratkaisujen, kuten taiton, sommittelun, typografian, värien ja pinnan vaikutuksia suunniteltun lopputulokseen, jotka myös otetaan huomioon visuaalista toteutusta laadittaessa. Raportissa avataan lisäksi mitä tarkoittavat termit imago, identiteetti ja tavoiteprofiili, ja mitä etua niiden systemaattisesta hyödyntämisestä visuaalisin keinoin on yrityksille. Lopputyön tavoite on siis esittää toimintamalli, jonka avulla saadaan aikaan asiakkaan todellista minäkuvaa vastaava identiteetti. Konkreettisena lopputuloksena syntyy yrityksen graafinen ohjelma, joka ohjeistetaan graafisen ohjeistuksen avulla.
Kehittämistehtävän konkreettisena haasteena on suunnitella kauttaaltaan yhtenäinen visuaa-linen linja, joka istuu asiakkaan tavoiteprofiiliin ja on katu-uskottava niin opiskelijoiden kuin yrityksen asiakkaidensa silmissä. Työn aikana hyödynnetään asiakkaalta saatua tietoa ja palautetta, jotta haluttuun lopputulokseen päästään. Koska visuaalisen identiteetin parissa tulee työskentelemään joukko suunnittelutaidoiltaan hyvin eritasoisia ihmisiä, riittävän helposti hallittavan mutta samalla tarpeeksi monipuolisen identiteetin suunnittelu asettaa työlle oman haasteensa. Identiteetistä ei kuitenkaan haluttu tehdä luovuutta kahlitsevaa tekijää, joten seikkaperäisiä esimerkkejä ei ohjeistossa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta esitetä.
Työ toteutetaan ja graafisen suunnittelun teorian viitekehystä kunnioittaen ja yritysilmeen osatekijöitä hyödyntäen. Teoriassa käsitellään eri ratkaisujen, kuten taiton, sommittelun, typografian, värien ja pinnan vaikutuksia suunniteltun lopputulokseen, jotka myös otetaan huomioon visuaalista toteutusta laadittaessa. Raportissa avataan lisäksi mitä tarkoittavat termit imago, identiteetti ja tavoiteprofiili, ja mitä etua niiden systemaattisesta hyödyntämisestä visuaalisin keinoin on yrityksille. Lopputyön tavoite on siis esittää toimintamalli, jonka avulla saadaan aikaan asiakkaan todellista minäkuvaa vastaava identiteetti. Konkreettisena lopputuloksena syntyy yrityksen graafinen ohjelma, joka ohjeistetaan graafisen ohjeistuksen avulla.