Vastuullisuus ständillä : Messukeskuksen vastuullisuusohjeistus ständipaikan ostaneille yrityksille
Astikainen, Karoliina (2020)
Astikainen, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322150
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on konstruktiivinen kehittämistyö, jossa tutkittiin vastuullisuutta messutuotannossa ympäristönäkökulmasta. Työn tavoitteena oli tuottaa messupaikan ostaneille yrityksille vastuullisuusohjeistus, jonka avulla työn tilaaja Suomen Messut Osuuskunnan omistama Messukeskus voi tukea sidosryhmiään tekemään ympäristövastuullisempia päätöksiä ja toimia messuilla. Vastuullisuusohjeistuksen tarkoitus on toimia osana tilaajan vastuullisuusviestintää.
Työn tietopohjana toimivat kestävä kehitys, vastuullisuusviestintä ja vastuullinen tapahtumamarkkinointi. Tietopohjassa tutustutaan kestävään kehitykseen ilmiönä ja yrityksen yhteiskuntavastuuseen vastuullisuuden toteuttamismuotona sekä ympäristovastuun viitekehykseen. Tietopohja määrittelee myös vastuullisuusviestintää ja viherpesua. Lisäksi tarkastellaan vastuullisuutta osana tapahtumamarkkinointia ja erityisesti osana messuja.
Aineistonhankintamenetelminä työssä hyödynnettiin havainnointia messutapahtumissa kävijälle näkyvien vastuullisuushaasteiden selvittämiseen ja dokumenttianalyysia tilaajan vastuullisuusviestinnän nykytilan kartoittamiseen. Benchmarking-menetelmää hyödynnettiin parhaiden ohjeistuskäytäntöjen ja vinkkien löytämiseen sekä workshopia konstruktion arviointiin ja jatkokehittämiseen.
Haastattelun perusteella selvisi suunnittelun olevan merkityksellisin vaihe tapahtumatuotannossa vastuullisuuden kannalta. Havainnoinnin osalta tuloksena voi mainita vastuullisuuden näkyvän messutuotannossa, mutta erityisesti ständikohtainen kierrätys nousi esiin kehityskohtana. Dokumenttianalyysin pohjalta vastuullisuus oli kaikissa analysoiduissa lähteissä edustettuna ja suhteellisen helposti löydettävissä sekä tavoitteista, toimista ja strategiasta löytyi melko kattavasti tietoa. Vastuullisuusohjeistuksen kaltaista tietoa ei kuitenkaan ollut tarpeeksi selvästi tuotu esille entuudestaan. Benchmarkingin tuloksien pohjalta pystyttiin luomaan runkoa ohjeistuksen prototyypille ja workshopin avulla oli mahdollista toteuttaa sen arviointia ja jatkokehitystä. Workshopin tuloksena oli useita eri jatkokehitysehdotuksia, joista osaa sovellettiin suoraan ohjeistukseen. Työn tuotoksena oli tietopohjaan ja näistä menetelmistä saatuihin tuloksiin perustuva konkreettinen vastuullisuusohjeistuskonstruktio. Lisäksi työn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia tilaajan vastuullisuustoimintaan liittyen.
Työn tietopohjana toimivat kestävä kehitys, vastuullisuusviestintä ja vastuullinen tapahtumamarkkinointi. Tietopohjassa tutustutaan kestävään kehitykseen ilmiönä ja yrityksen yhteiskuntavastuuseen vastuullisuuden toteuttamismuotona sekä ympäristovastuun viitekehykseen. Tietopohja määrittelee myös vastuullisuusviestintää ja viherpesua. Lisäksi tarkastellaan vastuullisuutta osana tapahtumamarkkinointia ja erityisesti osana messuja.
Aineistonhankintamenetelminä työssä hyödynnettiin havainnointia messutapahtumissa kävijälle näkyvien vastuullisuushaasteiden selvittämiseen ja dokumenttianalyysia tilaajan vastuullisuusviestinnän nykytilan kartoittamiseen. Benchmarking-menetelmää hyödynnettiin parhaiden ohjeistuskäytäntöjen ja vinkkien löytämiseen sekä workshopia konstruktion arviointiin ja jatkokehittämiseen.
Haastattelun perusteella selvisi suunnittelun olevan merkityksellisin vaihe tapahtumatuotannossa vastuullisuuden kannalta. Havainnoinnin osalta tuloksena voi mainita vastuullisuuden näkyvän messutuotannossa, mutta erityisesti ständikohtainen kierrätys nousi esiin kehityskohtana. Dokumenttianalyysin pohjalta vastuullisuus oli kaikissa analysoiduissa lähteissä edustettuna ja suhteellisen helposti löydettävissä sekä tavoitteista, toimista ja strategiasta löytyi melko kattavasti tietoa. Vastuullisuusohjeistuksen kaltaista tietoa ei kuitenkaan ollut tarpeeksi selvästi tuotu esille entuudestaan. Benchmarkingin tuloksien pohjalta pystyttiin luomaan runkoa ohjeistuksen prototyypille ja workshopin avulla oli mahdollista toteuttaa sen arviointia ja jatkokehitystä. Workshopin tuloksena oli useita eri jatkokehitysehdotuksia, joista osaa sovellettiin suoraan ohjeistukseen. Työn tuotoksena oli tietopohjaan ja näistä menetelmistä saatuihin tuloksiin perustuva konkreettinen vastuullisuusohjeistuskonstruktio. Lisäksi työn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia tilaajan vastuullisuustoimintaan liittyen.