Sähköisen puhelinjärjestelmän kehittäminen
Kulmanen, Jani (2020)
Kulmanen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422223
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli kehittää C Finance Oy:n sähköistä puhelinjärjestelmää. Kehittämistyö sisälsi yrityksen sähköiseen puhelinjärjestelmään ja sen kehittämistyökaluihin tutustumista. Kehittämistyön tarkoituksen oli parantaa yrityksen liiketoimintaa automatisoimalla osan heidän työvaiheistansa. Samalla asiakkaiden käyttökokemukset parantuisivat yrityksessä.
Työssäni tutkin puhelinjärjestelmien toimintatapoja, historiaa, mahdollisuuksia ja miten puhelinjärjestelmästä voisi automatisoida osia. Tutkin myös robotiikkaa, tekoälyjä ja robottien kehitykselle oleellisia piirteitä. Tutkimuksien avulla voitiin aloittaa projektin tuotanto ja kehitys.
Projektissa pyrin selvittämään kohdeyrityksen taustoja ja tarpeita, joista voidaan selvittää yrityksen kehittämiskohteet. Projektin täytyi vastata yrityksen tarpeisiin ja odotuksiin, joita oli esimerkiksi: projektin omatoimisuus ja helposti muokattavissa. Tutkimusmetodina käytin konstruktiivista tutkimusta, joka vastasi hyvin projektin odotuksiin.
Puhelinrobotti projekti vietiin kunnialla loppuun ja siitä saatiin tehtyä toimiva lisäosa 3cx palvelulle. Puhelinrobotti saatiin tehtyä kaikkia kriteerejä myöten ja käyttäytymään haluamalla tavalla. Projektin lopullista versiota ei kuitenkaan koskaan pantu käytäntöön kohdeyrityksen omista sisäisistä syistä.
Työssäni tutkin puhelinjärjestelmien toimintatapoja, historiaa, mahdollisuuksia ja miten puhelinjärjestelmästä voisi automatisoida osia. Tutkin myös robotiikkaa, tekoälyjä ja robottien kehitykselle oleellisia piirteitä. Tutkimuksien avulla voitiin aloittaa projektin tuotanto ja kehitys.
Projektissa pyrin selvittämään kohdeyrityksen taustoja ja tarpeita, joista voidaan selvittää yrityksen kehittämiskohteet. Projektin täytyi vastata yrityksen tarpeisiin ja odotuksiin, joita oli esimerkiksi: projektin omatoimisuus ja helposti muokattavissa. Tutkimusmetodina käytin konstruktiivista tutkimusta, joka vastasi hyvin projektin odotuksiin.
Puhelinrobotti projekti vietiin kunnialla loppuun ja siitä saatiin tehtyä toimiva lisäosa 3cx palvelulle. Puhelinrobotti saatiin tehtyä kaikkia kriteerejä myöten ja käyttäytymään haluamalla tavalla. Projektin lopullista versiota ei kuitenkaan koskaan pantu käytäntöön kohdeyrityksen omista sisäisistä syistä.